9.4. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP)
Zaměstnavatel je povinen zajistit bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců při práci s ohledem na rizika možného ohrožení jejich života a zdraví, týkajících se výkonu práce (§ 101 zákoníku práce). Ustanovení zákoníku práce obsahují ustanovení k předcházení nebo omezování rizik, která ohrožují zaměstnance při práci, zejména jejich důslednou prevencí. Prevencí rizik se rozumí všechna opatření vyplývající z právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a z opatření zaměstnavatele, která mají za cíl předcházet rizikům a eliminovat nebo minimalizovat působení neodstranitelných rizik.
Zaměstnavatel je povinen vyhledávat rizika, zjišťovat jejich příčiny a zdroje a přijímat opatření k jejich odstranění. Za tím účelem je povinen pravidelně kontrolovat úroveň bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, zejména stav technické prevence a úroveň rizikových faktorů pracovních podmínek a dodržet metody a způsob zjištění a hodnocení rizikových faktorů (§ 102 zákoníku práce).
Zaměstnavatel je povinen provádět úkoly v prevenci rizik. V případě, že není pro tuto činnost sám odborně způsobilý, provádí tyto úkoly odborně způsobilý zaměstnanec nebo jiná odborně způsobilá osoba. Předpokladem odborné způsobilosti je dosažení věku 18 let a získání odborného vzdělání, doby praxe a doklad o úspěšně vykonané zkoušce odborné způsobilosti (§ 102 zákoníku práce).