11. KONTROLNÍ ŘÁD
Obsah kapitoly:
8.1 Kontrola ve veřejné správě
8.1.1 Obec jako kontrolní orgán
8.1.2 Obec jako kontrolovaný subjekt
8.2 Další kontrola v obci
8.2.1 Kontrolní a finanční výbor zastupitelstva obce
8.2.2 Kontrolní řád obce
Kontrolní řád je legislativně upraven zákonem č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), dále jen KŘ. Souvisejícími zákony jsou pak zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územně samosprávných celků, zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a jeho prováděcí vyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon o finanční kontrole, zákon č. 128/2000 Sb., o obcích a zákon č. 129/2000 Sb., o krajích.
Základní právní předpisy pro kontrolní řád
Procesní úprava:
- zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), který nahrazuje zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, jenž byl k 1. 1. 2014 zrušen
- zákon č. 500/2004 Sb., správní řád – podpůrná aplikace zákona ve vztahu ke kontrolnímu řádu v rámci určité výseče právních vztahů
- případně jiné zákony, které mají obsahovat pouze specifické odůvodněné odchylky či doplňky od nového kontrolního řádu
Hmotně-právní úprava:
- jednotlivé zákony upravující příslušný druh kontroly (není obsažena v novém kontrolním řádu)
Speciální nadnárodní úprava:
- právní předpisy Evropské unie (např. některá nařízení z oblasti ochrany životního prostředí)
Mimo uvedenou legislativu je pro obce nutné seznámit se s metodickým doporučením a stanoviskem Ministerstva vnitra ČR, Odboru veřejné správy, dozoru a kontroly, kde je podrobně vysvětleno jakým způsobem nahlížet na výklad výše uvedené legislativy.
Zákon určuje, jakým způsobem bude při kontrolní činnosti postupováno, kdo je oprávněn kontrolu provádět, práva a povinnosti kontrolujícího i kontrolovaného, včetně přestupků a správních deliktů a jejich řešení. Také určuje nutnost plánování kontrolního orgánu a informování veřejnosti, jaké kontroly v předchozím roce probíhaly a s jakým výsledkem. Jde o snahu dosažení maximální transparentnosti v oblasti výkonu veřejné správy.
Zákon tedy upravuje postup orgánů moci výkonné, orgánů územních samosprávných celků, jiných orgánů a právnických nebo fyzických osob, pokud vykonávají působnost v oblasti veřejné správy (dále jen „kontrolní orgán“), při kontrole činnosti orgánů moci výkonné, orgánů územních samosprávných celků, jiných orgánů, právnických a fyzických osob (dále jen „kontrolovaná osoba - subjekt“).
Kontrolní orgány postupují podle tohoto zákona rovněž při kontrole výkonu státní správy a dále při kontrole činnosti právnických osob založených nebo zřízených státem nebo územním samosprávným celkem vykonávané ze strany zakladatele nebo zřizovatele, nejde-li o kontrolu činnosti těchto právnických osob upravenou předpisy soukromého práva.
Kontrolní řád se tedy nevztahuje na tzv. vnitřní kontroly, tj. kontroly v rámci jedné organizace, resp. z hlediska obce, coby právnické osoby, na kontroly realizované uvnitř dané právnické osoby, kam spadá též činnost kontrolního výboru v podobě kontrol plnění usnesení zastupitelstva obce a rady obce, je-li zřízena. Rovněž se nevztahuje na činnost kontrolního výboru v oblasti kontroly dodržování právních předpisů ostatními výbory a obecním úřadem na úseku samostatné působnosti. Vnitřní kontrola může probíhat dle interních pravidel. V těchto případech se zpravidla doporučuje zpracování jednacího řádu či pravidel zásad činnosti kontrolního výboru, které by mělo stanovit zastupitelstvo obce, neboť jeho poradním orgánem výbor je.
Kontrolní řád se vztahuje na vnější kontrolu vykonávanou orgány veřejné správy, případně jinými orgány vůči nepodřízeným právnickým či fyzickým osobám působícím ve výkonu veřejné správy. Do této kategorie patří též kontroly dodržování zákonných povinností orgánů územní samosprávy, tj. výkonu jejich samostatné působnosti. Oproti předchozí právní úpravě zákona o státní kontrole je však působnost kontrolního řádu rozšířena též na další druhy kontrol vykonávané mezi dvěma subjekty vykonávající veřejnou správu (přičemž pojmem „subjekt“ je míněna nejen osoba nadána právní subjektivitou, nýbrž i jiný vykonavatel veřejné moci, např. organizační složka státu). Do této kategorie kontrol spadají především kontroly výkonu přenesené působnosti územních samosprávných celků a kontroly tzv. dekoncentrovaných orgánů státní správy.
Co je to kontrola podle nového kontrolního řádu?
KONTROLA ZAHRNUJE JAKOUKOLIV ČASOVĚ OHRANIČENOU KONTROLNÍ ČINNOST, JEJÍMŽ PŘEDMĚTEM JE ZKOUMÁNÍ SKUTEČNÉHO STAVU A JEHO POROVNÁNÍ SE STAVEM ŽÁDOUCÍM
- Jedná se pouze o obecné vymezení kontroly.
- Konkrétní vymezení je obsaženo ve zvláštních zákonech.
- Posuzuje se jen plnění povinností stanovených zákonem nebo na základě zákona – jedná se o výkon veřejné moci.
- Prověřování různých hledisek (účelnost, hospodárnost) – dle kompetence kontrolního orgánu.