12. ŠKOLSTVÍ
Související vzory dokumentů: · 01 (13 vzorů) Výběrové řízení na ředitele školy |
Obsah kapitoly:
9.1 Obec jako zřizovatel školy
9.1.1 Škola jako příspěvková organizace obce
9.1.2 Škola jako školská právnická osoba
9.2 Orgány školy
9.2.1 Školská rada
9.2.2 Ředitel školy
9.3 Kontrola školy
9.3.1 Základní náplň kontroly ze strany obce
9.3.2 Kontrola poskytování vzdělávání a školských služeb
9.4 Výběrové řízení na ředitele školy
9.4.1 Kdy je možné vyhlásit konkurs?
9.4.2 Náležitosti konkursu
Významná část úseku školství spadá do samosprávné činnosti obce. Obec může působit v oblasti předškolního a základního vzdělávání. Zatímco zřizování mateřských škol patří k právům obce a nikoliv povinnostem, u základních škol je situace složitější. Obec má dle zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon, povinnost zajistit podmínky pro plnění povinné školní docházky dětí s místem trvalého pobytu na jejím území (§ 179 odst. 2 školského zákona). Naplnit výše zmíněnou povinnost může obec dvěma způsoby (§ 178 odst. 1 školského zákona):
- zřídí vlastní základní školu,
- zajistí plnění školní docházky v základní škole jiné obce.
Obec formou obecně závazné vyhlášky vymezí spádové obvody na svém území takto (§ 178 školského zákona):
- je-li v obci jedna základní škola zřízená obcí, tvoří školský obvod území obce,
- je-li v obci více základních škol zřizovaných obcí, stanoví obec školské obvody obecně závaznou vyhláškou,
- je-li na území svazku obcí jedna základní škola nebo více základních škol zřízených svazkem obcí nebo dojde-li k dohodě několika obcí o vytvoření společného školského obvodu jedné nebo více základních škol zřizovaných některou z těchto obcí, stanoví každá z dotčených obcí obecně závaznou vyhláškou příslušnou část školského obvodu.
To znamená, že určí, kterou školu by měly děti z jednotlivých částí obce navštěvovat. Zařazení dítěte do spádové oblasti školy neznamená, že by nemohl navštěvovat jinou školu než tu, pod jejíž obvod spadá. Znamená to, že do školy, v jejímž obvodu se nachází, má právo být přednostně přijat. Oproti tomu nemusí být přijat do základní školy jiné spádové oblasti, a to například z důvodu překročení výše povoleného počtu žáků (§ 36 odst. 4 až 8 školského zákona).
Základní škola může sdružovat školní družinu, školní jídelnu, příp. školní klub. V rámci školy mohou rovněž být otevřeny přípravné třídy, kde se vzdělávají děti před nástupem do první třídy.
Financování základních škol probíhá z více zdrojů. Největším zdrojem příjmů jsou prostředky na platy učitelů a provozních zaměstnanců, které školám posílá prostřednictvím krajů stát. Stejnou cestou dostávají školy příspěvky na vzdělávání pedagogů, pomůcky poskytované školou, služby apod. (tzv. ONIV). Tuto částku může navýšit obec jako zřizovatel. Obec ze svého rozpočtu hradí rovněž veškeré provozní náklady školy (energie, vybavení, údržbu apod.). Další finance může škola získat ze strukturálních fondů EU. Rovněž mohou získat nájemné za pronájem prostor, příspěvky od sponzorů školy, a také od rodičů žáků formou platby za družinu, kroužky, obědy, u mateřských škol školné (úplata za předškolní vzdělávání) apod.