5.4.1. Obec žadatelem
Existuje několik okruhů poskytovatelů dotací pro obce, uvádíme ty nejrelevantnější:
Tabulka 2.4: Poskytovatelé dotací
Poskytovatel |
Název |
Odkaz |
Evropská unie |
Strukturální fondy |
http://www.strukturalni-fondy.cz/cs/Fondy-EU/2014-2020/Operacni-programy |
Komunitární programy |
||
Česká republika |
Státní fond životního prostředí ČR |
|
Státní fond dopravní infrastruktury ČR |
||
Revolvingový fond MŽP |
||
Státní fond kultury České republiky |
||
Státní fond rozvoje bydlení |
||
a další grantové programy jednotlivých resortů |
||
Program Švýcarsko-české spolupráce |
Švýcarské fondy |
|
Island, Norsko, Lichtenštejnsko |
EHP - fondy založené nečlenskými státy |
|
Kraje |
Krajské dotační programy |
např. extranet.kr-vysocina.cz/edotace |
Nestátní neziskové organizace a nadace |
Dotační programy nestátních neziskových organizací a nadací |
např. www.nadacepartnerstvi.cz/ |
Každý poskytovatel dotací vymezil oblasti podpory, kdy se jednotlivé oblasti mají doplňovat. V podstatě se jedná o nástroje ke snižování hospodářských a sociálních disparit (rozdílů) mezi regiony. Nejvyužívanějšími fondy v dnešní době jsou strukturální a státní fondy. Ostatní zmiňované jsou zatím málo využívané a alokované zdroje jsou nižší. Mimo uvedené okruhy mohou být poskytovatelem dotace pro obce také kraje a soukromí poskytovatelé.
Pokud obec zvažuje financování projektu z externích zdrojů, je nezbytné mít připravený projektový záměr. Bez projektového záměru není možné podat žádost o přidělení dotace. Projektový záměr obsahuje zpracovanou dokumentaci v rozsahu požadovaném jednotlivými fondy. Požadované dokumenty jsou taxativně vymezeny v jednotlivých výzvách. Vzhledem ke skutečnosti, že připravení požadované dokumentace je náročný úkol technicky i časově, je vhodné svěřit tuto úlohu zpracovateli projektu. Na trhu existuje mnoho agentur, které tento úkol dovedou do úspěšného konce. Pokud obec může financovat ze svého rozpočtu ještě i externího projektového manažera, který kromě řízení celého projektu, plní funkci kontroly ve vztahu ke zpracovateli projektového záměru, jde tou nejlepší cestou k úspěšnému získání dotace.
Pro obce I. typu je výhodné stát se členem místní akční skupiny (MAS), která sdružuje jak veřejnou správu, podnikatelské subjekty, neziskové organizace, tak i sdružení občanů venkovských, periferních nebo příhraničních sídel a to z důvodu širších možností a většího úspěchu při čerpání dotací z programu EU 2014 až 2020. Evropská komise podporuje komunitně vedený místní rozvoj (CLLD).