Zprávy redaktorů

Obec a pozemní komunikace (2) - evidence a pasporty místních komunikací

Nykodým Jiří 12.03.2015 00:00:00

rozdělení a evidence místních komunikací

Obec a pozemní komunikace (2) - pasporty místních komunikací

(rozdělení a evidence místních komunikací)

Jak jsme si již v minulém příspěvku (1) řekli, místní komunikace jsou specifikovány v § 6 zákona číslo 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích. Jedná se obecně o veřejně přístupné pozemní komunikace, jejich vlastníkem je příslušná obec, na jejímž území se tyto nacházejí. O zařazení pozemní komunikace do této kategorie rozhoduje příslušný silniční správní úřad, který je v tomto případě definován v § 40 odst. 5 písm. c) zák.č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích. Zde je tato působnost svěřena příslušné obci. Správce komunikace, tedy ve většině případů příslušná obec, je povinna vést základní evidenci těchto pozemních komunikací. Pro uvedené účely slouží tzv. „pasport místních komunikací“. Menší sídla obvykle evidují a udržují pasporty v minimálním rozsahu, který je definován ve Vyhlášce č. 104/1997 Sb. v § 5 odst. 3. Zde bych si dovolil přímo citovat předmětné ustanovení ustanovení: „Nejmenší rozsah evidence místních komunikací zahrnuje délku místních komunikací I. až III. třídy v km, počet a celkovou délku mostů na nich v km a objem finančních prostředků vynaložených na jejich výstavbu a zvlášť na jejich údržbu“. Samozřejmě, že součástí evidence mohou být i další informace nebo mohou být doplněny o další „nadstavby“, jako například pasport dopravního značení atd. Přejděme tedy blíže k samotným pasportům místních komunikací a jejich tvorbě a udržování. V dnešní době nabízí mnoho firem jejich pořízení obcím, samozřejmě za úplatu. Výsledek často nebývá adekvátní k vynaloženým finančním prostředkům z obecních rozpočtů, protože ne vždy dostatečné právní povědomí zadavatelů, v tomto případě obcí, je mnohdy rájem pro různé „podnikatele“. I když obec objednávkou „pasportu na klíč“ se nakonec stane hrdým vlastníkem takovéhoto elaborátu, tak se jí obvykle ze strany zpracovatele nedostane upozornění, že faktické zařazení pozemních komunikací do kategorie místní komunikace musí být provedeno, jak bylo již výše uvedeno, rozhodnutím příslušného silničního správního úřadu, tedy dané obce. Často se tedy stává, že obec má zpracovánu příslušnou evidenci se všemi potřebnými atributy, mnohdy v elektronické i papírové podobě, ale ve výsledku vlastně ani žádné místní komunikace nemá, protože neprovedla jejich zařazení do příslušné kategorie. Těmi se stanou až po nabytí právní moci patřičného správního rozhodnutí. Obec by také měla následně provádět i aktualizaci této evidence.

Z osobní zkušenosti vím, že ve vedení většiny obcí pracují vcelku erudovaní lidé, kteří si jsou obvykle schopni vytvořit evidenci místních komunikací, včetně zařazení do této kategorie, sami. Jaké jsou tedy základní zásady evidence. Předně zařazení do patřičné kategorie se děje na základě jejího určení, dopravního významu a stavebně technického stavu, jak říká klausule zákona. Termín jako určení a dopravní význam je jistě všem srozumitelný. Definici dopravně technického stavu nalezneme v § 26 odst. 4 zákona č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích. Evidenční označení místních komunikací se děje v souladu s § 2 odst. 5 Vyhlášky 104/1997 Sb. a to arabskými číslicemi od čísla 1 a označením příslušné třídy alfabetickým znakem, tedy zjednodušeně písmenem - I. třída písmeno a, II. třída písmeno b, III. třída písmeno c a IV. třída písmeno d. Mosty apod. jsou označovány pořadovým číslem od začátku staničení komunikace. Bližší popis místních komunikací popisuje v § 3 výše uvedená Vyhláška. Zpravidla platí, že na menších obcích si obvykle vystačíme s kategorií III. a IV. To by bylo v krátkosti a zjednodušeně vše o tvorbě pasportů. Samotné zařazení pozemních komunikací uvedených v pasportu do kategorie místní komunikace se děje na základě správního řízení v souladu s výše uvedenými právními předpisy a ve smyslu zákona číslo 500/2004 Sb. správní řád.

A co na závěr. Snad jen, že v případě jakýchkoli nejasností při procesu zařazování pozemních komunikací do příslušné kategorie a s tím spojené evidence je vhodné obrátit se na příslušné pracovníky obcí s rozšířenou působností. Jistě vám budou nápomocni.

Jiří Nykodým