Správní řád – jak na něj (část 5)
Kubánek Miroslav 16.04.2015 00:00:00
Tato část se zabývá doručováním ve správním řízení. Daná problematika je však velmi složitá, proto obsahuje pouze první část otázky, a to v rozsahu doručování obecně, doručování do vlastních rukou a doručování fyzickým a právnickým osobám.
Velmi důležitou otázkou v rámci vedení správního řízení (a dlužno podotknout, že i otázkou nejproblematičtější) je právní úprava a praxe doručování.
Především je nutno si uvědomit, že v rámci správního řízení doručuje (tedy za správné doručení odpovídá) správní orgán – a to vždy, ať již faktické doručení realizuje prostřednictvím kohokoli (třeba „pošty“). Skutečnost vyplývá z § 19 SŘ. Dále pak je dobré připomenout, že podle stejného ustanovení je zákonem předepsáno preferovat doručování prostřednictvím datové sítě do datové schránky podle zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů. Do správního řádu se existence tohoto právního předpisu „přetavila“ zákonem č. 7/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, a to v části 18. tohoto zákona.
Vedle již uvedeného dále existuje povinnost správního orgánu na žádost účastníka doručovat na adresu pro doručování, případně na elektronickou adresu (a to i pro případy budoucí) - § 19 odst. 3 SŘ. U požadavku na elektronické zasílání písemností (e-mail) je ovšem nutno, aby adresát disponoval zaručeným elektronickým podpisem (což vyplývá z odst. 8).
Správní orgán bude tedy při posuzování otázky jak doručovat, postupovat takto:
- Zjistí, zda někde na správním orgánu (kdo je správním orgánem u obce, je uvedeno v třetí části série) není požadavek účastníka doručovat na adresu pro doručování, případně na e-mail. Pokud ano, bude se doručovat takto.
- Není-li u správního orgánu požadavek doručování podle bodu 1), případně požadavek je, ale není splněna zákonná podmínka pro vyhovění (zaručený elektronický podpis u e-mailu), správní orgán zjistí, zda nemá účastník řízení datovou schránku. Pokud ano, bude doručovat sem.
- Nemá-li účastník ani datovou schránku, doručuje se mu běžnou cestou, jak jsme zvyklí (nejčastěji prostřednictvím „pošty“). Ovšem i zde může být zakopán pes, o němž bude řečeno více později.
Uvedené okolnosti zkoumá správní orgán vždy znovu po celou dobu vedení řízení.
19 SŘ v odst. 4 a 5 říká, které písemnosti se doručují tzv. do vlastních rukou, a především v dalších odstavcích upravuje postup pro případy „speciální“ (ne příliš obvyklé, přesto však možné).
- Na požádání adresáta se písemnosti, které se mají doručovat do vlastních rukou, mohou doručovat jiným způsobem (odst. 8). V takovém případě platí, že písemnost je doručena třetím dnem ode dne, kdy byla odeslána (je tedy nutno mít doklad o odeslání písemnosti – např. podací lístek z pošty).
- V případě doručování na elektronickou adresu je písemnost doručena v okamžiku, kdy převzetí doručované písemnosti potvrdí adresát zprávou podepsanou jeho zaručeným elektronickým podpisem (odst. 8). Nepotvrdí-li adresát převzetí písemnosti nejpozději následující pracovní den po odeslání zprávy, která se nevrátila jako nedoručitelná (podle odstavce 9), doručí správní orgán písemnost, jako by adresát o doručení na elektronickou adresu nepožádal – a postupuje se podle obecných ustanovení o doručování.
Do vlastních rukou se povinně doručují předvolání, rozhodnutí (včetně usnesení, nestanoví-li zákon jinak), písemnosti, o nichž tak stanoví zvláštní zákon a písemnosti, u nichž hrozí, že by mohly být vydány jinému účastníku, který má na věci protichůdný zájem. V ostatních případech o takovém doručení rozhodne oprávněná úřední osoba (za dodržení zásady procesní ekonomie – zákazu obtěžování – podle § 6 SŘ, viz druhá část série).
Fyzickým osobám se doručuje (§ 20):
- Na adresu pro doručování,
- na adresu „evidovanou v informačním systému evidence obyvatel“ (zde zaprvé platí, že řádným doručením je i doručení na ohlašovnu trvalého pobytu, má-li zde adresát evidovanou adresu, zadruhé je ovšem nutno dát si pozor, poněvadž adresát může mít v systému evidovanou „doručovací adresu“ odlišnou od trvalého pobytu, kterou nám nemusí hlásit, a její dodržení ze strany správního orgánu je pro platnost doručení, s ohledem na shora uvedené, povinné),
- na elektronickou adresu prostřednictvím datové sítě,
- na elektronickou adresu (e-mail),
- kamkoliv, kde bude osoba zastižena – do zaměstnání, na ulici, do restaurace, …
Zákonné pořadí formy doručení ovšem poněkud pokulhává s ohledem na ustanovení o datových schránkách (zprávách) v § 19.
Písemnost určenou do vlastních rukou fyzické osoby může správní orgán doručit i tomu, koho adresát k převzetí písemností zmocnil, a to ověřenou plnou mocí (tzv. zmocněnec pro doručování) - § 20 odst. 2 SŘ. Pozor, zde nejde o pověření k přebírání zásilek, které eviduje pošta, ale jde o zmocnění, které se zakládá u správního orgánu.
Právnickým osobám se doručuje (§ 21):
- Na adresu pro doručování,
- na adresu sídla,
- na elektronickou adresu prostřednictvím datové sítě,
- na elektronickou adresu (e-mail).
Písemnosti určené právnickým osobám do vlastních rukou přebírají osoby oprávněné za právnickou osobu jednat (zejm. tzv. statutární zástupci), prokurista, nebo osoby „pověřené“.
Novinkou současného správního řádu je, že pokud nebyl „na firmě“ nikdo z uvedených osob zastižen, lze doručit i na adresu (tedy „do bytu“) těchto osob.
Podstatnou novinkou také je, že se právnická osoba nemůže dovolávat nedoručení, pokud se na její oficiální adrese nikdo nezdržuje (zde by se mělo na vhodné místo umístit oznámení o uložení písemnosti a aplikovat postup doručení fikcí – viz dále).
Otázky fikce doručení a doručování zvláštními způsoby (veřejnou vyhláškou, do ciziny), ponechejme na příště.