Zprávy redaktorů

Školská právnická osoba, svazková škola - 1

Halada Petr 09.06.2015 00:00:00

Je „svazková škola“ budoucností českého školství? Úvod do problematiky zřízení svazkové školy.

V roce 2005 svěřil zákon č 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ve znění pozdějších předpisů oprávnění zřizovat školy a školská zařízení také svazkům obcí. Postavení těchto škol je rovnocenné školám obecním. Obcím sdruženým v dobrovolných svazcích se tak umožňuje naplňovat jejich zodpovědnost za fungování regionální vzdělávací soustavy společnými silami. Zákon číslo 561/2004 Sb. přinesl ale také změnu v oblasti právního postavení skol a školských zařízení. Vedle dosud užívaných právních forem příspěvková organizace nebo obecně prospěšná společnost, školský zákon umožňuje zřizovat školy a školská zařízení v právní formě upravené zvlášť a výlučně pro oblast školství. Školský zákon tuto právní formu nazývá školská právnická osoba a může být zřizována téměř všemi zřizovateli škol a školských zařízení, tedy subjekty veřejného a soukromého práva.

Při případném zřizování školské právnické osoby svazkem obcí je potřeba mimo školský zákon věnovat pozornost také dalším zákonům:

  • zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů
  • zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů
  • zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů
  • zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích, ve znění pozdějších předpisů
  • zákon č. 262/2006 Sb. zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů
  • zákon č. 563/1991 Sb, o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů

Školská právnická osoba je formou právnické osoby, jejíž hlavní činností podle § 124 školského zákona je vždy poskytování vzdělávání a školských služeb. Ta je vymezena jednoznačně a výslovně, na rozdíl od příspěvkové organizace územního samosprávného celku, jíž lze do hlavní činnosti svěřit podstatně širší rozsah úkolů od zřizovatele. Školská právnická osoba může vedle své hlavní činnosti uskutečňovat i doplňkovou činnost, která však nesmí být na úkor hlavní činnosti.

Zřizovatelem školské právnické osoby může být:

  • MŠMT, kraj, obec nebo svazek obcí
  • jiná právnická nebo fyzická osoba

Odlišnosti školské právnické osoby od příspěvkové organizace (školy) zřizované obcí:

  • školská právnická osoba vzniká dnem zápisu do rejstříku školských právnických osob
  • školská právnická osoba se zapisuje pouze do rejstříku školských právnických osob
  • identifikační číslo přiděluje školské právnické osobě přímo MŠMT
  • školská právnická osoba má v § 137 zákona č. 561/2004 Sb. definovány pouze tři fondy – rezervní fond, investiční fond, fond kulturních a sociálních potřeb, ostatní fondy může tvořit, pokud jí to dovolí zřizovatel
  • školská právnická osoba vede účetnictví v souladu s vyhláškou č. 504/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání, pokud účtují v soustavě podvojného účetnictví.

Na první pohled lze konstatovat, že právní forma školské právnické osoby je z hlediska jejího vzniku či změn pro zřizovatele výhodnější. Zvolená právní forma školy nebo školského zařízení nemá vliv na přístup k dotačním titulům v oblasti školství, ani k nárokovým dotacím podle zákona č. 561/2004 Sb.