Zprávy redaktorů

Orgány krizového řízení III.

Brázda Radek 10.06.2015 00:00:00

Orgány obce s rozšířenou působností a obcí

Nyní se dostáváme k orgánům krizového řízení, které jsou obcím a jejich starostům nejblíže. Jedná se o starostu obce s rozšířenou působností a jeho obecní úřad.

Starosta obce s rozšířenou působností ve svém správním obvodu zajišťuje připravenost na řešení krizových situací a přitom využívá odborné podpory, kterou mu dodává pracoviště krizového řízení, které zřizuje na svém úřadě. Mezi jeho oprávnění patří zřízení a řízení činnosti bezpečnostní rady obce s rozšířenou působností a schvalování příslušných krizových plánů. Pro území svého správního obvodu pak zřizuje krizový štáb, který zároveň řídí. Za krizové situace zajišťuje provedení stanovených krizových opatření a právnické a podnikající fyzické osoby jsou povinny stanovená opatření splnit. Rovněž odpovídá za plnění úkolů, které jsou mu stanoveny hejtmanem, případně dalšími orgány krizového řízení. Jeho důležitou odpovědností je zajištění spolehlivosti komunikačních prostředků pro krizové situace.

V systému krizového řízení je nejnižším článkem obec a starosta obce, který stejně jako starosta obce s rozšířenou působností zajišťuje připravenost obce na řešení krizových situací. Starosta obce si může zřídit jako svůj pracovní orgán krizový štáb. V podmínkách obcí, které jsou sužovány především živelnými pohromami a zvláště pak povodněmi se ze zákona zřízené povodňové komise povětšinou stávají krizovými štáby, které starosta obce může rozšířit o další osoby, které považuje za způsobilé pro řešení krizových situací.

Starosta obce má stejná oprávnění jako starosta obce s rozšířenou působností, tj. zajišťuje za krizové situace provedení stanovených krizových opatření, je oprávněn vyzvat k plnění krizových opatření právnické a podnikající fyzické osoby a ty jsou ze zákona povinny je splnit. Zároveň plní úkoly nadřízených orgánů krizového řízení a je odpovědný za spolehlivost informačních a komunikačních prostředků využívaných v krizových situacích.

V samotném krizovém stavu zabezpečuje informování a varování obyvatel před hrozícím nebezpečím nařizuje a organizuje evakuaci osob z ohroženého území obce, organizuje činnost obce v podmínkách nouzového přežití a zajišťuje organizaci dalších nezbytných opatření. Pokud starosta neplní v krizovém stavu úkoly stanovenému zákonem, může hejtman kraje převést jejich výkon na předem stanovenou dobu na zmocněnce, kterého za tím účelem jmenuje. Rozhodnutí hejtmana může zrušit ministr vnitra.

Svou roli sehrává na nejnižším stupni také obecní úřad, který organizuje přípravu obce na krizové situace, poskytuje obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností nezbytné podklady pro zpracování krizového plánu obce s rozšířenou působností, vede evidenci údajů o přechodných změnách pobytu osob a ve spolupráci s policií se podílí na zajištění veřejného pořádku. Obecní úřad je rovněž odpovědný za informování právnických a fyzických osob s charakterem možného ohrožení, s připravenými krizovými opatřeními a se způsobem jejich provedení.

Důležité je také vědět, že zákon v § 22 odstavci 2 uvádí, že náklady vynaložené na provedení krizových opatření stanovených obcí hradí obec ze svého rozpočtu.

Radek Brázda