Zprávy redaktorů

Další osoby v krizovém řízení

Brázda Radek 10.06.2015 00:00:00

Práva a povinnosti dalších osob v krizovém řízení

Právnické a podnikající fyzické osoby jsou ze zákona povinny podílet se na přípravě na krizové situace, poskytnout nezbytnou součinnost při zpracovávání krizových plánů. Pokud tyto osoby zajišťují plnění opatření vyplývajících z krizového plánu, jsou tyto osoby povinny zpracovávat plány krizové připravenosti. Jak už bylo zmíněno v předchozích příspěvcích je právnická a podnikající fyzická osoba povinna na výzvu poskytnout věcné prostředky potřebné k řešení krizové situace, jakož je i povinna splnit úkoly, které jdou nad rámec opatření uvedených v krizových plánech, tedy pokud jim tyto úkoly uloží oprávněná osoba, tj. hejtman, starosta obce s rozšířenou působností nebo starosta obce.

Povinnost poskytnout věcný prostředek při krizových stavech ukládá hejtman, avšak pokud hrozí nebezpečí z prodlení je oprávněn tuto povinnost uložit také starosta, který však o této skutečnosti musí informovat hejtmana. Na poskytnuté věcné prostředky pak musí být dané osobě vystaveno potvrzení o využití1.

K osobám, které jsou povinny plnit úkoly určené jim orgány krizového řízení, patří také provozovatelé televizního a rozhlasového vysílání. Ti jsou povinni bez nároku na úhradu nákladů neprodleně uveřejnit informace o vyhlášení krizových stavů a nařízených krizových opatřeních při těchto stavech, přičemž nesmí upravovat obsah a smysl uveřejňovaných informací.

Svá práva, ale i povinnosti pak mají rovněž ostatní fyzické osoby. Ty, pokud pobývají na území naší republiky, mají právo na informace o připravovaných krizových opatřeních k ochraně jejich života, zdraví a majetku. V době krizového situace je pak fyzická osoba povinna uposlechnout výzvy oprávněných orgánů krizového řízení k možnému uložení pracovní povinnosti či výpomoci, hlásit přechodnou změnu pobytu, strpět omezení vyplývající z krizových opatření. Odmítnout plnění výše uvedených povinností může fyzická osoba pouze v případě, že by mohlo dojít k ohrožení života či zdraví dané osoby.

Obsah, rozsah a místo prací v rámci pracovní povinnosti v době nouzového stavu a stavu ohrožení státu stanovuje pracovním příkazem hejtman. Po skončení krizového stavu pak je dotyčné osobě vydáno potvrzení o splnění pracovní povinnosti2. Pracovní povinnost nemusí fyzická osoba vykonat, pokud toho není ze zdravotních důvodů schopna a doloží tuto skutečnost lékařským posudkem. Existují samozřejmě i výjimky, kterých se plnění těchto povinností netýká. Jedná se o diplomaty a další osoby chráněné diplomatickou imunitou, pak o osoby starší 62 let a také osoby mladší 18 let. Osvobozeni od plnění nařízených pracovních povinností jsou dále invalidé a další zdravotně nezpůsobilé osoby, poslanci a senátoři Parlamentu české republiky, členové vlády, ženy a osamělí muži pečující o dítě do 15 let věku, těhotné ženy3. Avšak všechny tyto osoby mohou poskytnout pomoc při řešení krizové situace dobrovolně.

Orgány krizového řízení jsou pak z ustanovení krizového zákona oprávněny provádět kontrolní činnost, a to v rozsahu své působnosti. A pokud osoby, o nichž krizový zákon hovoří v souvislosti s plněním povinností či poskytnutím věcné pomoci, tyto povinnosti nesplní, je to považováno za přestupek, případně za správní delikt a může jim být pak oprávněným orgánem uložena pokuta4. Zároveň však všem osobám, kterým byla uložena nějaká povinnost či poskytnutí věcného prostředku k řešení krizové situace, náleží peněžní náhrada, kterou je povinen vyplatit ten orgán krizového řízení, který o uložení povinnosti rozhodl.

Důležité ustanovení krizového zákona pak najdeme v § 37, který hovoří o poskytování státní podpory při haváriích nebo živelních pohromách. Poskytnutí možné náhrady se týká také obcí, zvláště v případě velkých havárií nebo rozsáhlých živelních pohrom, kdy stát uvolňuje mimořádné finanční prostředky k řešení těchto situací a odstraňování jejich následků.

Radek Brázda

poznámky:

1 krizový zákon v § 29 odstavci 5 uvádí, co takovéto potvrzení musí obsahovat

2 krizový zákon v § 31 odstavci 5 uvádí, co vše musí dané potvrzení obsahovat

3 úplný výčet všech osob, které jsou z plnění pracovních povinností osvobozeny, je uveden v § 32 zákona

4 podrobněji viz ustanovení §§ 34, 34a a 34b krizového zákona