Zákon o státní službě I – odkud se vzal
Dorňák Libor 17.06.2015 00:00:00
Proč máme služební zákon? Důvody, které vedly k jeho přijetí.
Dne 1. 10. 2014 byl schválen zákon č. 234/2014 S., o státní službě. Začátek jeho platnosti se blíží a současně koluje více a více informací, ať už pravdivých či zavádějících. Nebude tedy od věci, přiblížit si některá fakta.
Nutnost legislativního ukotvení služby ve veřejné a státní správě byla zřejmá už dlouho. Zatímco na obecní a krajské úrovni platí od 1. ledna 2003 zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků (který např. zavedl oddělení politických funkcí od ryze úřednických prostřednictvím tajemníků obecních úřadů a ředitelů krajských úřadů), státní službě podobná norma scházela. Vždyť státní službu je nezbytné jednotně organizovat, řídit, kontrolovat a výrazněji oddělit od politického vlivu. Taktéž je nezbytné napříště prostřednictvím centrální systemizace schvalované vládou zabránit nepromyšleným a chaotickým zásahům do struktury veřejné správy (plošné procentuální snižování počtu státních zaměstnanců bez ohledu na kvalitativní a kvantitativní náročnost zajištění správních činností a následné živelné nabírání státních zaměstnanců se zvýšenými náklady na jejich zaškolení a získání požadované odbornosti, zásahy do smíšeného modelu veřejné správy bez odborného a politického rozhodnutí o jeho případné změně apod.). K tomu ještě můžeme přidat nestabilitu odborného úřednického aparátu, nevyvozování odpovědnosti za zjevná řídící či pracovní selhání, netransparentnost rozdělení odpovědnosti, absenci koncepčního řízení a v zásadě nulovou horizontální spolupráci či koordinaci na ústřední úrovni.
Až při vyjednávání podmínek programovacího období 2014 – 2020 jasně deklarovala Evropská komise služební zákon, jako jednu ze tří klíčových podmínek, bez které bychom v ČR neviděli ani euro z bruselských fondů. Parlament proto navázal na někdejší připravený, ale do života nikdy neuvedený zákon č. 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech (služební zákon). Během jara a léta 2014 proběhla řada diskusí, často plná těžkých střetů. K problematice státní služby se vyjadřovaly jak politické špičky, tak široká odborná veřejnost. Zákon sám prošel při projednávání nejednou dramatickou změnou (zrušení příplatku za státní službu, odmítnutí de facto samostatného ředitelství státní služby atp.), ale nakonec byl schválen v současné podobě.
Mgr. Libor Dorňák