Zprávy redaktorů

Obec a pozemní komunikace (10) - obecné užívání komunikací

Nykodým Jiří 19.08.2015 19:08:00

Obecné užívání pozemních komunikací

/obecné užívání pozemních komunikací/

Užíváním pozemních komunikací se zabývá § 19 a následující zákona o pozemních komunikacích. Obecné užívání pozemních komunikací řeší již zmíněný § 19. Zde se můžeme dočíst, že za podmínek stanovených zákonem smí každý užívat pozemní komunikace bezplatně obvyklým způsobem a k obvyklým účelům, ke kterým jsou určeny. To neplatí pokud zákon, případně jiný předpis, nestanoví jinak. Každý uživatel je však povinen přizpůsobit svoje chování na komunikaci dopravně technickému stavu a stavebnímu stavu dotčené pozemní komunikace. Právní předpis nám dále uvádí, že dálnice, silnice a místní komunikace, včetně jejich součástí, je zakázáno poškozovat nebo znečišťovat. Dále je na těchto komunikacích zakázáno neoprávněně jakkoli manipulovat s dopravním značením a dopravním zařízením, nebo na něm cokoli umísťovat. Dále je na nich zakázáno užívat pásová a podobná vozidla, která nejsou opatřena pneumatikami nebo gumovými obručeni. Dále se zde nesmí používat stroje a zařízení, které mohou způsobovat poškození dotčené komunikace, vyjma historických vozidel a vozidel Armády České republiky. Další zákazy spočívají v užívání pneumatik s hroty. I užití sněhových řetězů je povoleno pouze tam, kde se nachází souvislá sněhová pokrývka, popřípadě souvislá ledová vrstva. Samozřejmostí je zákaz vypouštění splašků a jiných tekutých odpadů na pozemní komunikace. Zákaz platí i pro vypouštění vody ze sousedních nemovitostí. Zakázáno je i rozjíždění dočasných skládek údržbových hmot /posypu/, ale i otáčení zemědělských nebo lesních strojů při provádění příslušných prací. Dále se zakazuje odstavovat na dálnicích, silnicích a místních komunikacích vraky vozidel, či umísťovat nebo provozovat čerpací plynové stanice.

Co pro obce, resp. malé obce, tento výčet znamená? Především to, že jako vlastníci a správci místních komunikací v jedné osobě se o tyto musejí náležitě starat a zajišťovat potřebnou údržbu. Ruku v ruce s tímto musí i tyto komunikace chránit. Běžně se však setkáváme například s porušováním zákazu vypouštění vody na komunikace ze sousedních nemovitostí. Následkem toho mnohdy dochází k poškozování konstrukce komunikace a následně dopravního krytu. Náprava bývá mnohdy problematická z hlediska postojů vlastníků sousedních nemovitostí, dopravně technického stavu komunikací, stísněnosti zástavby, nemožností zřízení vhodných odvodňovacích zařízení a podobně. Samozřejmě s nápravou stavu jde i mnohdy velká finanční náročnost jednotlivých řešení. Mnohé obce se také často setkávají s poškozováním komunikací jejich uživateli. Především poškozování dopravních svršků komunikací vozidly se sněhovými řetězy je v poslední době jaksi „běžné“. Jedná se především o řidiče traktorů, kteří v zimním období dokážou užitím sněhových řetězů na mnoha úsecích místních komunikací bez sněhové pokrývky během krátké doby značně poškodit dopravní kryt. Dalším „fenoménem“ na mnohých silnicích a místních komunikacích je jejich poškozování lesními mechanizmy vlečením břemen /kmenů stromů/ po nich. Jistě nemusím zdůrazňovat, že náprava opět bývá mnohdy velice problematická a zdlouhavá. Lépe výše uvedeným případům včas předejít a řešit je s předstihem nebo v samém počátku např. ve spolupráci s příslušným orgánem policie.

Jiří Nykodým