Krizové řízení - shrnutí
Brázda Radek 24.08.2015 18:20:00
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ
Shrnutí
V přechozích článcích jsme se postupně seznámili s jednotlivými pojmy „Krizového zákona“ jako je zákonem daná definice krizové situace, jaká jsou oprávnění a povinnosti jednotlivých orgánů krizového řízení, co mohou a nemohou dělat při řešení krizové situace obce a jejich starostové a samozřejmě také, jaké povinnosti mají právnické a fyzické osoby při vzniku krizové situace.
V naší obci jsem byl účasten několika krizových situací. Nejčastěji to byly povodňové situace, o kterých bych ale podrobněji hovořil až v dalších příspěvcích. Nicméně bych zde chtěl zmínit, že pro řešení takovýchto nenadálých událostí je potřeba mít dobrý tým lidí, který společně se starostou bude pracovat na jejím řešení.
Oprávnění starosty k ustanovení krizového štábu je jistě dobrým počinem, ale neznamená to, že si takto formalizovaný orgán musíte nezbytně zřizovat. Pokud se můžete spolehnout na členy zastupitelstva (a nemusí to nutně být všichni jeho členové), pracovníky obecního úřadu a především na místní hasiče, máte vyhráno. V krizových situacích se osvědčují charaktery a schopnosti všech osob, které jsou do řešení těchto událostí zapojeny. Proto je ale potřeba, pokud si neustavíte vlastní krizový štáb nebo netransformujete na krizový štáb povodňovou komisi, vědět, co který člověk je schopen zařídit, zorganizovat či sám provést. Pak jsou věci samozřejmě jednodušší a rychleji dochází k vyřešení krizové situace. Alespoň má zkušenost je taková.
Pro řešení krizových situací je ale také nezbytná dobrá spolupráce a komunikace s nadřízenými orgány, především s hasičským záchranným sborem, hejtmanstvím a obcí s rozšířenou působností. Pravidelná komunikace a dostatečná informovanost v krizových situacích přináší benefity v podobě věcné, materiální a následně i finanční pomoci pro zvládnutí situace. Vždy je to o lidech a vždy je to o komunikaci. Pokud máte dostatek informací o krizovém stavu a zase naopak nadřízené orgány krizového řízení mají od vás dostatek spolehlivých informací o vašich potřebách pro řešení krizové situace, měl by být problém snáze zvládnutelný. Ovšem nic se samozřejmě neobejde bez problémů a vždy budou třecí plochy, které je však lépe si vzájemně vysvětlit a objasnit, než to řešit jinými způsoby.
Důležité pro řešení krizových situací je samozřejmě také spolupráce právnických a fyzických osob podnikajících na území obce či v blízkém okolí. Starosta si může vyžádat od těchto subjektů nezbytnou věcnou či materiální pomoc a tyto subjekty jsou mu povinny ze zákona vyhovět. Ale opět je to samozřejmě o lidech a ne vždy to jde snadno. Proto je vhodné na obci vést soupis dostupných prostředků těchto subjektů a případně i mít s nimi uzavřenou písemnou dohodu o pomoci při řešení krizové situace1. Pokud ani toto není možné, pak je jedinou možností úzká spolupráce s hasičským záchranným sborem a hejtmanstvím, kteří jsou schopni zajistit prostředky a vybavení k řešení krizových situací od společností zařazených v systému krizového řízení. Na obec to bude samozřejmě klást určité finanční nároky, ale jsou možnosti, jak finanční prostředky následně získat z jiných zdrojů.
Radek Brázda
poznámky:
1V příloze tohoto článku je vzor možné dohody o pomoci.