Elektronický podpis
Kříž Erich 30.10.2015 00:00:00
Elektronický podpis, přesněji řečeno uznávaný elektronický podpis, je možnost jak v e-Governmentu umožnit oficiální a zaručenou komunikaci úřadů a občanů. Elektronický podpis nabízí jisté výhody oproti „obyčejnému“ podpisu.
Jde o identifikovatelnost a zaručení integrity dokumentu. Pokud totiž pracujeme s dokumenty např. v rámci ISDS (informační systém datových schránek) program, například prohlížeč pdf, umožní zjistit, kdo je autorem dokumentu a dokonce i informaci, zda bylo během doručení s dokumentem manipulováno. To vše díky elektronickému podpisu.
V základu se jedná o data zaznamenané digitálně, neboli v binárním kódu. Jinak řečeno, není to obrázek podpisu, ale kód, který má dvě části. Veřejnou – pokud dá uživatel svůj souhlas, lze ho dohledat jak držitele podpisu (http://www.postsignum.cz/certifikaty_uzivatelu.html) a soukromou – osobní část kódu, která slouží stejně jako klasický podpis. Je to stvrzení, že je dokument uživatelem osobně podepsán. Základní pojmy a systém elektronického podpisu je vymezen zákonem 227/2000 Sb. o elektronickém podpisu.
Elektronický podpis patří pouze fyzickým osobám a vydává se pro něj kvalifikovaný osobní certifikát. Obce a jiné úřady (taktéž i právnické osoby) použijí elektronickou značku (stejný účel, jiný název) k němuž se vydává kvalifikovaný systémový certifikát. Ta umožnuje podepisovat dokumenty jménem úřadu a opravňuje k tomu předem sepsaný okruh zaměstnanců. Zřízení elektronické značky vyřizuje za úřad jedna pověřená osoba. Co je třeba pro získání elektronické značky, popřípadě ke změně seznamu pověřených osob, lze nalézt na stránkách certifikačních autorit, v případě České pošty například zde: http://www.postsignum.cz/pravnicke_osoby_instituce_firmy_organizace.html
Při zřizování je třeba klást důraz na to, zda si uživatel pořizuje zaručený elektronický podpis, nebo uznávaný elektronický podpis. Ve stručnosti, v uznávaném podpisu si nemůže vlastník měnit data o své osobě, tedy si nemůže zvolit například libovolné jméno. Zaručený elektronický podpis zaručuje pouze to, že se dokument od podpisu nezměnil.
Neméně důležitou informací pro obecný přehled je fakt, že platnost certifikátu, který zakládá elektronický podpis/značku je pouze jeden rok. Cena zřízení elektronického podpisu se pohybuje od 400 Kč, elektronické značky od 800 Kč. Záleží na balíčcích doplňkových služeb, které lze k certifikátu přikoupit.
Kromě literatury dostupné na internetu je rovněž možnost shlédnout video projektu Jak na internet (http://www.jaknainternet.cz/page/1249/elektronicky-podpis/) nebo propagační video České pošty (https://www.youtube.com/watch?v=0vpSMnLtq6s), která je jedním ze tří uznaných poskytovatelů elektronického podpisu v ČR (http://www.mvcr.cz/clanek/prehled-udelenych-akreditaci.aspx)
Příští článek se bude věnovat vlastní práci s elektronickým podpisem, elektronickou značkou a problematikou časového razítka.