Možnosti elektronických podatelen
Kříž Erich 30.10.2015 00:00:00
Další z cyklu článků věnovaných elektronizaci státní správy se věnuje podáním elektronickou formou.
Tato podání umožňuje státní správa specificky v případě soudů (zde je dokonce k dispozici specifická aplikace ePodatelna dostupná online na webu epodatelna.justice.cz), nicméně v případě obcí, zejména díky zásadě decentralizace samosprávy, není zřízení ani provoz takovéto jednotné aplikace možný. Jaké jsou tedy možnosti elektronických podání?
První možností je podání pomocí datové schránky obce (tedy spíše přesněji obecního úřadu). Vzhledem k tomu, že toto téma rozebráno již v jiném článku, omezíme se pouze na jeho specifika. Tento způsob podání se bude řídit zákonem č. 300/2008 Sb., který je ve svém § 18 odst. 1 výslovně umožňuje. Předně je třeba si uvědomit, že pro možnost zvolit si tento způsob podání, musí mít osoba zpřístupněnu datovou schránku což, zejména u nepodnikajících fyzických osob, není pravidlem. Kromě toho musí všechny dokumenty, které mají tvořit přílohu podání, být tzv. konvertovány (§ 22 odst. 3 zák. č. 300/2008 Sb.). Další nutností je elektronický podpis.
Ačkoliv lze konverzi dokumentů provést na kterémkoliv místě Czech Point nebo u advokátů, nelze se ubránit dojmu, že konverze tvoří zbytečnou překážku podání elektronickou formou pomocí datové schránky v případě, že mají být konvertovány dokumenty, které nemají status veřejné listiny.
Další možností, nezřídka kdy využívanou například pro podání žádostí o informace podle zákona č. 106/1999 Sb. je podání prostřednictvím elektronické pošty (tedy emailem). Zde je ale jednak problém se stabilitou tohoto způsobu doručení, neboť si osoba podávající podání nemůže být jista tím, že podání bylo doručeno a také s tím, že daná osoba musí disponovat zaručeným elektronickým podpisem (§ 37 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb.) a dokumenty musí být konvertovány stejně jako v případě podání datovou schránkou.
Poslední možností, která nevyžaduje od obcí žádnou specifickou aktivitu, je podání pomocí faxu. To je ale možné pouze ve specifických případech (zejména v případě podání žádosti o informace), neboť při zasílání touto cestou nelze podání elektronicky podepsat.
Závěrem lze zmínit, že obce mají možnost vytvořit svoji aplikaci pro přijímání elektronických podání. To je ale nákladné řešení a také je třeba dodržet výše uvedené požadavky na elektronická podání (konverze dokumentů a zaručený elektronický podpis).