Zprávy redaktorů

Povinnosti obce v rámci rozpočtového procesu

Gregorová Jiřina 24.08.2015 22:20:00

zásady rozpočtového procesu, novela zákona č. 250/2000 Sb.

V rámci rozpočtového procesu je třeba postupovat v souladu s určitými zásadami a dbát na jejich dodržování.

Mezi rozpočtové zásady územních rozpočtů bývají řazeny následující:

· zásada každoročního sestavování a schvalování rozpočtu,

· zásada reálnosti a pravdivosti rozpočtu,

· zásada účelovosti,

· zásada úplnosti a jednotnosti rozpočtu,

· zásada dlouhodobé vyrovnanosti,

· zásada publicity1

K zajištění správného rozpočtového procesu v souladu se zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (dále jen zákon) musí obec vykonat následující činnosti:

  1. Sestavit a schválit rozpočtový výhled (§3 zákona)

  2. Sestavit rozpočtové provizorium (§13 zákona)

  3. Sestavit, projednat a zveřejnit návrh rozpočtu, projednat a schválit rozpočet, provést rozpis rozpočtu po schválení, hospodařit dle rozpočtu, kontrolovat plnění rozpočtu a provádět a číslovat rozpočtová opatření (§11,12,14,15 a 16 zákona)

  4. Vykonat kontrolu svého hospodaření a zajistit přezkoumání hospodaření

  5. Sestavit a zveřejnit návrh závěrečného účtu, projednat a schválit závěrečný účet bez výhrad nebo s výhradami

  6. Schválit účetní závěrku

Podíváme-li se na jednotlivé činnosti z hlediska časového, vidíme, že některé povinnosti musí obec splnit ještě před začátkem samotného účetního období (např. sestavení rozpočtu či rozpočtového provizoria), jiné se plní až po skončení účetního období (např. schválení závěrečného účtu a účetní závěrky), nejpozději do 30. 6. následujícího roku.

Podle zákona č. 250/2000 Sb. byly obcím stanoveny další povinnosti především v souvislosti s jimi zřízenými příspěvkovými organizacemi (dále jen p.o.) a organizačními složkami. Mezi takové činnosti patří: vydání zřizovací listiny, zveřejnění údajů o zřízení a změně příspěvkové organizace, zápis p.o. do obchodního rejstříku, stanovení závazných ukazatelů, provedení kontroly hospodaření p.o., schválení účetní závěrky p.o. a rozdělení zlepšeného výsledku hospodaření do fondů p.o., stanovení způsobu vedení účetnictví p.o.

Nově, s účinností od 1. ledna 2015, s výjimkou § 10d zákona, který nabývá účinnosti dnem 1. července 2015, musí obce dle změny zákona plnit další povinnosti. Týká se to úkonů v souvislosti s poskytováním dotací a návratných finančních výpomocí. Obce jsou podle § 10c zákona povinny zveřejnit program na své úřední desce způsobem umožňujícím dálkový přístup nejpozději 30 dnů před počátkem lhůty pro podání žádosti a zveřejňuje se nejméně po dobu 90 dnů ode dne zveřejnění.

Podle § 10d zákona musí obce zveřejnit veřejnoprávní smlouvu o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci a její dodatky nad 50.000,- Kč (i v případě, je-li tato částka překročena dodatečným zvýšením) na své úřední desce způsobem umožňujícím dálkový přístup do 30 dnů ode dne uzavření smlouvy nebo jejího dodatku. Veřejnoprávní smlouva včetně dodatků musí být zveřejněna nejméně po dobu 3 let ode dne zveřejnění.

Nesplnění povinností uvedených v § 22 zákona je chápáno jako porušení rozpočtové kázně a nedodržením činností uvedených v § 22a zákona se účetní jednotka dopouští správního deliktu. Za správní delikt podle odstavců 1 až 4 se uloží pokuta až do výše 1.000.000,- Kč.

1 Pařízková, I. Finanční právo. Finance územní samosprávy. Brno: Masarykova univerzita, 2005