Zprávy redaktorů

Složky integrovaného záchranného systému

Brázda Radek 24.08.2015 22:35:00
zpravyRedaktoruObrazek

Telefonní čísla

INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM

Složky integrovaného záchranného systému

Základními složkami integrovaného záchranného systému (dále jen IZS) jsou Hasičský záchranný sbor České republiky, jednotky požární ochrany zařazené do plošného pokrytí kraje jednotkami požární ochrany, poskytovatelé zdravotnické záchranné služby a Policie České republiky.

Ostatními složkami IZS jsou vyčleněné síly a prostředky ozbrojených sil, ostatní ozbrojené bezpečnostní sbory, ostatní záchranné sbory, orgány ochrany veřejného zdraví, havarijní, pohotovostní, odborné a jiné služby, zařízení civilní ochrany, neziskové organizace a sdružení občanů, které lze využít k záchranným a likvidačním pracím. Tyto složky poskytují při mimořádných událostech pomoc na vyžádání, přičemž poskytování této pomoci se zahrnuje do poplachových plánů IZS. V době krizových stavů se stávají ostatními složkami IZS také poskytovatelé akutní lůžkové péče, které mají zřízen urgentní příjem. Ostatní složky IZS mají většinově uzavřené dohody o poskytnutí pomoci.

Základní složky IZS pak zajišťují nepřetržitou pohotovost pro příjem ohlášení vzniku mimořádné události, její vyhodnocení a neodkladný zásah v místě události. Za tímto účelem jsou zřízena operační a informační střediska IZS pro koordinaci činnosti všech složek IZS. Tuto činnost pak zajišťují operační střediska hasičského záchranného sboru (dále jen HZS) daného kraje a samozřejmě také operační a informační středisko generálního ředitelství HZS.

Operační a informační střediska IZS jsou povinna přijímat a vyhodnocovat informace o mimořádných událostech, zprostředkovávat organizaci plnění úkolů uložených velitelem zásahu a důležitou povinností je také vyrozumění základních a ostatních složek IZS o dané mimořádné události.

Operační a informační střediska IZS jsou dále oprávněna povolávat a nasazovat síly a prostředky HZS, jednotek požární ochrany, dalších složek IZS podle poplachového plánu nebo požadavků velitele zásahu. Mají rovněž provést při nebezpečí z prodlení varování obyvatelstva na ohroženém území.

Důležitou osobou v systému je výše zmiňovaný velitel zásahu, který na svých bedrech nese tíhu řízení součinnosti všech složek IZS. Podle závažnosti mimořádné události rozhoduje o odpovídajícím stupni poplachu dle příslušného poplachového plánu IZS. Velitelem zásahu bývá obvykle velitel jednotky požární ochrany nebo příslušný funkcionář hasičského záchranného sboru, který má právo přednostního velení. Velitel zásahu má oprávnění zakázat nebo omezit vstup na místo zásahu, může nařídit provedení nebo odstranění staveb, terénních úprav, a to za účelem odvrácení rizik vzniklých mimořádnou situací. Samozřejmě má právo vyzvat právnické nebo fyzické osoby k poskytnutí osobní nebo věcné pomoci. Pro zvládnutí všech problémů spojených s mimořádnou situací si pak může zřídit štáb velitele zásahu a rozdělit mezi jednotlivé členy úkoly vedoucí k vyřešení krizové situace.

Říká se, že kde není dobré spojení, tam není velení. Proto je nezbytnou podmínkou pro kvalitní fungování IZS zajištění dobré komunikace jeho jednotlivých složek. Za tímto účelem je proto ministerstvo vnitra ze zákona povinno umožnit složkám IZS komunikaci v jeho účelové telekomunikační síti, o kterou se samozřejmě musí průběžně starat.