Zprávy redaktorů

Školská právnická osoba, svazková škola - 2

Halada Petr 30.10.2015 00:00:00

Je „svazková škola“ budoucností českého školství? Úvod do problematiky zřízení svazkové školy

Svazková škola je další možností a variantou správy škol, které od roku 2006 podporuje právní řád České republiky a pro některé obce se aplikace do praxe může ukázat jako jednoduché a účinné řešení ekonomických, provozních nebo jiných problémů se zajišťováním kvality vzdělání. Svazková škola rozhodně není model vhodný pro všechny školy, školky a obce, je to pouze doplňkový model k dnešnímu dominantnímu a prakticky jednotnému modelu zřizování, provozování a financování škol.

Škola nemusí být zřizována jedinou obcí. Svazky obcí mohou zřizovat školy jako školské právnické osoby a mohou tím zlepšit jejich ekonomickou i materiální situaci a kvalitu vzdělávání. Svazky obcí mohou podle školského zákona zřizovat škola a školská zařízení od roku 2004. Svazková škola může být zřízena jako právní subjekt – příspěvková organizace nebo je možné školu zřídit jako školskou právnickou osobu, což je právní forma určená jen a právě k provozování školy.

Pokud se několik menších subjektů sloučí v jeden celek, je téměř jisté, že se najdou ekonomické přínosy. Pochybnosti nastanou ve chvíli, kdy se začíná argumentovat rozměrem pedagogickým, kvalitou vzdělávání a přínosem pro děti. Zde se často můžeme setkat s úvahou, že je spojování na škodu.

Výhody svazkové školy spočívají:

  • v pokrytí mzdových nákladů ze státního rozpočtu, včetně nákladů na přesuny pedagogů mezi jednotlivými pracovišti
  • lepší přístup k dotacím a projektům, jako svazek obcí i jako velká škola
  • úspora provozních nákladů
  • v možnosti přímé provázanosti školních vzdělávacích programů
  • v lepší zastupitelnosti pedagogů – větší šance na odborné a aprobované zastupování
  • v možnosti větší specializace pedagogů – například rodilý mluvčí na výuku jazyků si může od pondělka do pátku pokrýt celý úvazek, který by menší škola nepokryla
  • větší možnost vzdělávání učitelů – z malotřídky učitel nemůže odjet na jednodenní seminář, v týmu se lépe sdílí informace a náměty ze speciálních školení
  • lepší přístup ke vzdělávacím projektům a didaktickým pomůckám – škola s větším počtem tříd a žáků může vstupovat do projektů, ve kterých kromě jiného získá i moderní vybavení a pomůcky, které potom mohou využívat všichni žáci školy.
  • větší prostor pro volitelné předměty
  • Znovu chci podtrhnout, že svazková škola není všelék pro české školství, ale je to jedna z možností, kterou je možné využít po předchozím důkladném projednání v zastupitelstvech obcí, s občany dotčených obcí, s kolektivy školských zařízení a s rodiči. Je nutné počítat s negativními ohlasy, s názory „naše obec přijde o školu“. Pokud tato úskalí překonáte a najdete kreativní vedení pro svou svazkovou školu, jistě s ní budete spokojeni.