Potřebujeme žákovský parlament? -2
Halada Petr 30.10.2015 00:00:00
Je prospěšné, aby na škole pracoval žákovský parlament? Co přinese jeho kvalitní fungovaní základní škole?
Školní parlament se skutečně může stát styčnou plochou, kde bude docházet k naplňování uvedených průřezových témat, vzdělávacích oborů a klíčových kompetencí. Do jaké míry se to podaří, záleží na každé škole. Forem realizace existuje mnoho a záleží na nás, kterou si vybereme. Práci se školním parlamentem však nesmíme podcenit. Je třeba se mu věnovat s maximálním úsilím, jako to činíme v případě jednotlivých vyučovacích předmětů. Nebojme se žákům poskytnout prostor pro vyjádření vlastních názorů. Pod naším profesionálním vedením se to jistě povede a využijeme tak příležitost získat žáky pro dobrou věc. Spolupráce mezi dospělými a žáky může dostat úplně jiný obsah. Školní parlament totiž umožní překonat bariéru mezi těmi, co již mají v rovině zkušeností něco za sebou, a těmi, kteří toho mají hodně před sebou. Právě ona společná práce může vést k vylepšování školního klimatu - jak prostředí, tak i vzájemných vztahů.
Praxe skutečně ukázala, že zasvěcení žáka do dané problematiky u něj vede k jejímu hlubšímu poznání a zároveň pochopení a k jinému náhledu na danou věc. S žáky se nám bude lépe pracovat, pokud se budou podílet na vytváření klimatu ve škole.
V projektu Výchovou a vzděláváním k občanské společnosti /WOSA/ jsme se pokusili aktivizovat žákovské parlamenty v pěti obcích regionu Sedlčanska V úvodu projektu se sešel lektor aktivit žákovských parlamentů s učitelkami z jednotlivých základních škol, které se budou podílet na organizaci aktivit žákovských parlamentů na základních školách. Na schůzce byly domluveny základní principy koordinace a realizace schůzek žákovských parlamentů, přenos informací z jednání do pedagogických sborů zúčastněných základních škol a metody práce s žákovským parlamentem.
Domluvené hlavní cíle:
- Naučit děti posoudit a prosadit věci, které jsou pro ně důležité.
- Probudit iniciativu dětí, přicházet s vlastními návrhy.
- Umět přenést zkušenost do praxe, aktivní činnost v parlamentu.
- Pochopení principu zastupování ostatních dětí a prosazování jejich potřeb
- Uvědomění si hlavního cíle - vše děláme pro to, aby nás škola bavila.
Ve všech zúčastněných školách se pak pod vedením lektora uskutečnili motivační schůzky žákovských parlamentů, na kterých děti byly seznámeny s hlavními cíli v rámci projektu a vybraly si své zástupce, kteří je na společných schůzkách žákovských parlamentů budou zastupovat.
Na schůzkách byly děti vedeny k získávání těchto kompetencí - soubor trénovaných dovedností, schopností a postojů:
- Ochrana přírody - Ochrana fauny Hrachov
- Strategie WIN - WIN
- Pravidla efektivní spolupráce
- Prezentace - mimika, gestikulace, oční kontakt, práce s hlasem, autentičnost, strukturovaný projev
- Argumentace - práce s argumenty podle důležitosti, výběr a ověřování zdrojů, používání příkladů, pochopení argumentů oponenta
- Debatování - moderování diskuze, pravidla debaty, příprava podkladů pro debatu
- Formulování vlastní myšlenky, názoru
- Přenést aktivitu do pozice - jak mohu pomoci sám
- Boj s ostychem
- Rovnoměrné zapojení všech
- Umění naslouchat a soustředit se na projevy druhých
- Empatie a respekt - vcítění se do druhého, ať už jde o jeho názor či osobu jako takovou.
- Schopnost nastavení se na způsob komunikace druhých, verbální i neverbální.
- Výměna zkušeností z pořádání školních akcí.
- Dotazování a vyhodnocování názoru dětí
- Obecné nastavení jednotlivých ŽP, role v parlamentu
- Způsoby rozhodování a volby
- Rizika nedemokratických postupů při rozhodování
- Nastavení rovnováhy mezi právy a povinnostmi
- Participace na občanském životě v obci