Zprávy redaktorů

Potřebujeme žákovský parlament? -2

Halada Petr 30.10.2015 00:00:00

Je prospěšné, aby na škole pracoval žákovský parlament? Co přinese jeho kvalitní fungovaní základní škole?

Školní parlament se skutečně může stát styčnou plochou, kde bude docházet k naplňování uvedených průřezových témat, vzdělávacích oborů a klíčových kompetencí. Do jaké míry se to podaří, záleží na každé škole. Forem realizace existuje mnoho a záleží na nás, kterou si vybereme. Práci se školním parlamentem však nesmíme podcenit. Je třeba se mu věnovat s maximálním úsilím, jako to činíme v případě jednotlivých vyučovacích předmětů. Nebojme se žákům poskytnout prostor pro vyjádření vlastních názorů. Pod naším profesionálním vedením se to jistě povede a využijeme tak příležitost získat žáky pro dobrou věc. Spolupráce mezi dospělými a žáky může dostat úplně jiný obsah. Školní parlament totiž umožní překonat bariéru mezi těmi, co již mají v rovině zkušeností něco za sebou, a těmi, kteří toho mají hodně před sebou. Právě ona společná práce může vést k vylepšování školního klimatu - jak prostředí, tak i vzájemných vztahů.

Praxe skutečně ukázala, že zasvěcení žáka do dané problematiky u něj vede k jejímu hlubšímu poznání a zároveň pochopení a k jinému náhledu na danou věc. S žáky se nám bude lépe pracovat, pokud se budou podílet na vytváření klimatu ve škole.

V projektu Výchovou a vzděláváním k občanské společnosti /WOSA/ jsme se pokusili aktivizovat žákovské parlamenty v pěti obcích regionu Sedlčanska V úvodu projektu se sešel lektor aktivit žákovských parlamentů s učitelkami z jednotlivých základních škol, které se budou podílet na organizaci aktivit žákovských parlamentů na základních školách. Na schůzce byly domluveny základní principy koordinace a realizace schůzek žákovských parlamentů, přenos informací z jednání do pedagogických sborů zúčastněných základních škol a metody práce s žákovským parlamentem.

Domluvené hlavní cíle:

  1. Naučit děti posoudit a prosadit věci, které jsou pro ně důležité.
  2. Probudit iniciativu dětí, přicházet s vlastními návrhy.
  3. Umět přenést zkušenost do praxe, aktivní činnost v parlamentu.
  4. Pochopení principu zastupování ostatních dětí a prosazování jejich potřeb
  5. Uvědomění si hlavního cíle - vše děláme pro to, aby nás škola bavila.

Ve všech zúčastněných školách se pak pod vedením lektora uskutečnili motivační schůzky žákovských parlamentů, na kterých děti byly seznámeny s hlavními cíli v rámci projektu a vybraly si své zástupce, kteří je na společných schůzkách žákovských parlamentů budou zastupovat.

Na schůzkách byly děti vedeny k získávání těchto kompetencí - soubor trénovaných dovedností, schopností a postojů:

  1. Ochrana přírody - Ochrana fauny Hrachov
  2. Strategie WIN - WIN
  3. Pravidla efektivní spolupráce
  4. Prezentace - mimika, gestikulace, oční kontakt, práce s hlasem, autentičnost, strukturovaný projev
  5. Argumentace - práce s argumenty podle důležitosti, výběr a ověřování zdrojů, používání příkladů, pochopení argumentů oponenta
  6. Debatování - moderování diskuze, pravidla debaty, příprava podkladů pro debatu
  7. Formulování vlastní myšlenky, názoru
  8. Přenést aktivitu do pozice - jak mohu pomoci sám
  9. Boj s ostychem
  10. Rovnoměrné zapojení všech
  11. Umění naslouchat a soustředit se na projevy druhých
  12. Empatie a respekt - vcítění se do druhého, ať už jde o jeho názor či osobu jako takovou.
  13. Schopnost nastavení se na způsob komunikace druhých, verbální i neverbální.
  14. Výměna zkušeností z pořádání školních akcí.
  15. Dotazování a vyhodnocování názoru dětí
  16. Obecné nastavení jednotlivých ŽP, role v parlamentu
  17. Způsoby rozhodování a volby
  18. Rizika nedemokratických postupů při rozhodování
  19. Nastavení rovnováhy mezi právy a povinnostmi
  20. Participace na občanském životě v obci