Zprávy redaktorů

Potřebujeme žákovský parlament? - 3

Halada Petr 30.10.2015 00:00:00

Je prospěšné, aby na škole pracoval žákovský parlament? Co přinese jeho kvalitní fungovaní základní škole?

V měsících leden, únor, březen 2014 se žákovské parlamenty scházely odděleně na svých základních školách s cílem seznámit ostatní členy žákovských parlamentů s aktivitami, které na společných schůzkách probíhají. Jedním z důležitých cílů v těchto měsících bylo projednat na základní škole vlastní projekt, seznámit s ním spolužáky a prezentovat jej na příslušné radnici a získat pro tento projekt podporu. Na dalších společných schůzkách v dubnu a v květnu 2014 na Hrachově, pak své projekty představili, odpovídali na dotazy zástupců ostatních žákovských parlamentů a vysvětlovali postup realizace a problémy, na které narazili. Na závěr aktivit v říjnu 2014 se na všech zúčastněných základních školách konaly schůzky žákovských parlamentů s ostatními žáky školy, na kterých byli seznámeni s aktivitami žákovských parlamentů z celého projektu, s konkrétními výsledky na jejich škole a společně si zahráli několik zajímavých her.

Evaluace přínosu pro cílové skupiny

Zpětnou vazbu jsme získali z rozhovorů s učiteli, kteří se podíleli na práci žákovských parlamentů, z rozhovorů s řediteli základních škol a starosty obcí, ve kterých se realizoval projekt žákovských parlamentů. Další podklady jsme získali z písemné ankety pro učitele, ředitele škol a starosty obcí a z rozhovorů s dětmi na základních školách, které metodický tým projektu navštívil. Z podkladů vyplynulo, že v projektu pracovaly základní školy z regionu, které řeší srovnatelné problémy, proto vzájemná konfrontace a byla pro učitele a žáky velmi zajímavá. Nové zkušenosti a nápady z jednotlivých setkání je možné využít pro další fungování žákovského parlamentu na školách.

Výstup z aktivity

Pozitiva

  • Velmi přínosné pro učitele bylo pozorovat činnost a chování žáků v jiném prostředí a v jiných situacích, než je obvyklé v základní škole.
  • Pro děti bylo pozitivní, že se mohli vyjadřovat k problémům, ztratili ostych vystupovat před větším kolektivem, získali jistotu ve svém verbálním projevu.
  • Díky projektu žáci zjistili, že mohou sami ovlivnit vztahy ve škole, zpestřit si výuku a volnočasové aktivity ve škole
  • Žáci poznali, že k úspěšnému dokončení projektu je nutné být zodpovědný a iniciativní
  • Žáci se naučili jasněji formulovat své požadavky a problémy a uvědomili si, že se mohou aktivně podílet na životě obce a mohou ovlivnit obecní strategii a rozvoj obce.
  • Starostové obcí byli překvapeni aktivitami dětí a zjistili, že je možné s žákovskými parlamenty dobře spolupracovat na rozvoji obce.
  • Vznikl zajímavý instruktážní film o vzdělávacích aktivitách pro žákovský parlament s názvem „Jak se dělá parlament, aneb Aby nás škola bavila“.
  • Na aktivity dětí reagovali i rodiče vyjádřením: „Jsme hrdí na to, co dokázali“.
  • Učitelé, kteří se aktivně podíleli na práci žákovských parlamentů, získali certifikát „lektor žákovského parlamentu“. Předáno bylo 5 certifikátů.

 

 

Slabé stránky a problémy

  • Problematické bylo dojíždění jednotlivých skupin na společná setkání v Hrachově /časová náročnost/, proto byly svozové autobusu rozděleny do více částí, aby se čas odjezdu i příjezdu zkrátil.
  • Administrativní náročnost projektu, dlouhá prodleva na odpověď z obou stran, včasnost poskytování dostatku informací pro úspěšnou realizaci projektu.

 

 

Jak dál se žákovským parlamentem

Všichni oslovení účastníci se jednoznačně vyjádřili pro další pokračování aktivit žákovského parlamentu v podobné formě s možností rozšíření o žákovské parlamenty z dalších základních škol a o možnost setkávání žákovských parlamentů s podobně pracujícími parlamenty v jiných regionech České republiky.

Případný nový projekt by měl zejména:

  • klást větší důraz na získávání dovedností s komunitními formami jednání, řízení a vedení kolektivu
  • umožnit získat podporu pro zkvalitňování činnosti žákovského parlamentu formou spolupráce s třídními kolektivy pod vedením lektora
  • podporovat možnost v rámci činnosti žákovského parlamentu upravit prostor ve škole nebo v okolí školy