Odkud a kam kráčíš, česká školo II?
Halada Petr 30.10.2015 00:00:00
Výčet podporovaných témat, rovné příležitosti ve vzdělávání
Z dlouhodobého pohledu budou hlavními podporovanými a sledovanými tématy: rovné příležitosti ve vzdělávání – organizace výuky, která dává stejné šance všem žákům pracovat na osobní úrovni a zažívat úspěch ze zvládnutého učiva
inkluze – začlenění dětí s různými formami znevýhodnění do běžné výuky
předcházení rizikovému chování, zejména tomu, které pramení ze školního neúspěchu; hlubší znalost dětské psychologie a efektivnější spolupráce s pedagogicko – psychologickými pracovišti
hodnocení – efektivní vyhodnocování úrovně vzdělávací systému jako celku, hodnocení škol i nové formy hodnocení žáků
kvalita výuky a kvalita práce učitele, další vzdělávání učitelů
kariérní postup
řízení a vedení školy,
podpora dobrého klimatu ve škole
široká spolupráce a partnerství všech subjektů formálního a neformálního vzdělávání
Rovné příležitosti ve vzdělávání
Cílem podpory rovných příležitostí je zajistit kvalitní a spravedlivé vzdělávání pro každého žáka, takové, které mu pomůže maximálně rozvinout jeho potenciál. Vytvořit na školách takové podmínky, aby výsledky učení byly co nejméně podmiňovány okolnostmi, které žák nemůže ovlivnit. Výraz rovné příležitosti ve vzdělávání je jen jiným vyjádřením pro způsob výuky, ve které má každý žák šanci pracovat na své osobní úrovni podle svých potřeb a možností, tempem, které mu umožní učivo zvládnout, v tzv. zóně nejbližšího rozvoje. Postupuje krok za krokem ke svému maximu. Zvýšenou pozornost a péči potřebují děti, které se výrazněji odchylují od průměru, děti z různých důvodů zaostávající a děti mimořádně nadané. Ti žáci, kterým hrozí riziko školního neúspěchu, jsou oproti ostatním v nevýhodě, doplácejí na něco, co nemohou vlastními silami ovlivnit. České školství chce udržet krok se světem, směřovat ke vzdělávacímu systému základního školství, který nebude žáky rozdělovat do tříd a škol s náročnějším nebo méně náročným kurikulem, vytvořit prostředí, v němž se učí v přirozených skupinách vedle sebe jak žáci s různými formami znevýhodnění, tak žáci mimořádně nadaní.
Úkol proměnit výuku směrem k rovným příležitostem bude jedním z nejobtížnějších, které naše školy a učitele čekají. Předpokládá vzdělávání pedagogů o nových způsobech výuky a hodnocení, kvalitní podpůrný vzdělávací materiál a efektivní podporu státu. Inspirací nám mohou být zkušenosti z vyspělých vzdělávacích systémů, kde se způsob výuky na principu rovných příležitostí delší dobu úspěšně praktikuje. Nejsme ale tak bohatý stát, abychom si mohli dovolit v takové míře jako např. ve Finsku využívat asistenty ve výuce a jejich přispěním pomáhat „méně nadaným“ dětem. Nedisponujeme tak kvalitními diagnostickými testy, které pomáhají učitelům a žákům vyhodnocovat úroveň vzdělávání, poskytovat zpětnou vazbu o výsledcích a posunech učení jako v Kanadě. Legislativa nám zatím neumožňuje organizovat výuku, ve které děti z domovské třídy mohou v hlavních předmětech matematice a jazyce přecházet do tříd s rozdílnou úrovní a tempem učení jako na Novém Zélandu. Naše školní inspekce zatím není orgánem prioritně zaměřeným na pomoc školám dosahovat vyšší úroveň vzdělávání jako např. inspekční systémy v Německu.
Musíme, využívajíce vše dobré ze světa, hledat vlastní cesty.