Zprávy redaktorů

Meziobecní spolupráce – díl druhý - Svazky obcí

Kříž Erich 30.10.2015 00:00:00

Vznik a účel svazku, předmět činnosti

V dnešní části zaměřené na meziobecní spolupráci se budeme věnovat svazku obcí, který je rovněž jeden z nástrojů podporovaných přímo zákonem. Konkrétní vymezení přináší přímo text zákona o obcích (128/2000 Sb.), který v § 46 oproti dřívější úpravě pouze obecně vymezuje možnost spolupracovat a dále v úpravách § 49 - § 53.

Předně se zákon věnuje vzniku svazku, kdy je předepsána forma smlouvy. Zákon v § 47 přímo vylučuje obcházení zákona, které by přicházelo do úvahy v případě vzniku spolků (dříve občanských sdružení) či společností bez účasti jiných osob, než obcí. Takový spolek by se totiž pak řídil přímo občanským zákoníkem a nikoli zákonem o obcích.

Účelem svazku obcí pak má být dle zákona (§ 49, odst. 1) "ochrana a prosazování společných zájmů", přičemž členy mohou být pouze obce, které mohou nový spolek buď vytvořit, či již přistoupit k existujícímu. Obec může být členem libovolného počtu spolků. Svazek jako takový má právní subjektivitu a vede vlastní účetnictví (§ 49, odst. 3). Novou úpravou je zavedení rejstříku svazků obcí na úrovni krajských úřadů v přenesené působnosti, přičemž jsou rovněž upraveny i náležitosti toho, co má vše obsahovat. Rovněž tak zákon nově říká, že ve smlouvě či stanovách musí být určeni první členové statutárních orgánů, přičemž návrh jako celek podává osoba obcemi k tomu zmocněná.

Dále zákon v § 50 demonstrativně vyjmenovává, co vše může být předmětem činnosti svazku. Tím že se jedná pouze o demonstrativní příklad, nechává tak otevřené dveře pro případná další využití. Dále se zákon zabývá povinnými náležitostmi stanov, které musí tvořit nedílnou přílohu smlouvy o zřízení spolku. konkrétně musí listina obsahovat:

- název a sídlo členských obcí,

- název sídlo a předmět činnosti svazku,

- orgánů svazku, přičemž jako povinný je stanoven nejméně tříčlenný orgán svazku obcí, který schvaluje účetní závěrku,

- původní majetek, který členové do svazku vkládají,

- zdroje financování svazku,

- práva a povinnosti členů,

- způsob rozdělení zisku a způsob úhrady ztráty,

- podmínky vstoupení a vystoupení, včetně vypořádání majetku,

- způsob, jakým členské obce budou svazek kontrolovat.

V § 51 zákon dříve vymezoval procesněprávní záležitosti ohledně závaznosti návrhu smlouvy a nabývání účinnosti, nicméně tato část byla pro duplicitu vypuštěna.

Občané členských obcí starší 18 let mají řadu práv spjatých se svazkem. Předně se mohou účastnit zasedání orgánů spolku, nahlížet do zápisů o jeho jednání, dále podávat svazku písemné návrhy a v neposlední řadě se mohou vyjadřovat k návrhu rozpočtu a závěrečnému účtu.

Svazek musí povinně požádat o přezkum hospodaření každý rok a to buď příslušný krajský úřad či auditora. Náklady na přezkum platí sám.

V případě svazků obcí je tak kladen velký důraz na transparentnost a možnost každého z občanů členských obcí ovlivnit agendu, kterou se spolek zabývá. Samotná meziobecní spolupráce nabývá na podstatnosti rovněž v souvislosti s čerpáním dotačních fondů.