Obce a poskytování informací (11)
Břeň Jan 30.10.2015 00:00:00
Povinně zveřejňované informace podle § 5 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb.
Jedním ze dvou způsobů poskytování informací, které zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 106/1999 Sb.“), zná a rozlišuje, je poskytování informací prostřednictvím jejich zveřejňování, přičemž právním základem tohoto způsobu poskytování informací je § 5 zákona č. 106/1999 Sb. ve spojení s § 3 odst. 5 téhož zákona, který vymezuje pojem zveřejněná informace [zjednodušeně lze uvést, že zveřejněnou informací se rozumí taková informace, kterou lze opakovaně (v zásadě neomezeně po dobu fyzické existence nosiče obsahujícího danou informaci) vyhledat a získat].
Ustanovení § 5 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb. stanoví, že každý povinný subjekt (tedy i obec) musí pro informování veřejnosti ve svém sídle (v případě obce to bude zpravidla sídlo obecního úřadu) a svých úřadovnách (fyzicky oddělené pracoviště povinného subjektu od jeho sídla) zveřejnit na místě, které je všeobecně přístupné (všeobecná přístupnost však neznamená nepřetržitý přístup po celých 24 hodin), jakož i umožnit pořízení jejich kopie, informace taxativně vyjmenované v tomto ustanovení. Z ustanovení § 5 odst. 4 vyplývá povinnost pro povinné subjekty zveřejnit tyto informace též způsobem umožňujícím dálkový přístup, přičemž strukturu zveřejňovaných informací stanoví prováděcí právní předpis, kterým je vyhláška č. 442/2006 Sb., kterou se stanoví struktura informací zveřejňovaných o povinném subjektu způsobem umožňujícím dálkový přístup, ve znění vyhlášky č. 416/2008 Sb.
Povinně zveřejňované informace ve smyslu § 5 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb. lze pro zjednodušení rozdělit do několika skupin:
- informace týkající se identifikace a popisu povinného subjektu (důvod a způsob založení povinného subjektu, včetně podmínek a principů, za kterých provozuje svoji činnost; popis organizační struktury povinného subjektu; uvedení elektronické adresy podatelny povinného subjektu),
- informace týkající se popisu získání informace (místo a způsob, jak získat příslušné informace, kde lze podat žádost či stížnost, předložit návrh, podnět či jiné dožádání anebo obdržet rozhodnutí o právech a povinnostech osob; místo, lhůtu a způsob, kde lze podat opravný prostředek proti rozhodnutím povinného subjektu o právech a povinnostech osob, a to včetně výslovného uvedení požadavků, které jsou v této souvislosti kladeny na žadatele, jakož i popis postupů a pravidel, která je třeba dodržovat při těchto činnostech, a označení příslušného formuláře a způsob a místo, kde lze takový formulář získat),
- informace týkající se postupu povinného subjektu při poskytování informací (postup, který musí povinný subjekt dodržovat při vyřizování všech žádostí, návrhů i jiných dožádání občanů, a to včetně příslušných lhůt, které je třeba dodržovat; přehled nejdůležitějších předpisů, podle nichž povinný subjekt zejména jedná a rozhoduje, které stanovují právo žádat informace a povinnost poskytovat informace a které upravují další práva občanů ve vztahu k povinnému subjektu, a to včetně informace, kde a kdy jsou tyto předpisy poskytnuty k nahlédnutí),
- informace související s poskytováním informací (sazebník úhrad za poskytování informací; zveřejnění výroční zprávy za předcházející kalendářní rok o činnosti povinného subjektu v oblasti poskytování informací),
- „ostatní“ informace (tzv. výhradní licence poskytnuté podle § 14a odst. 4, usnesení nadřízeného orgánu o výši úhrad vydaná podle § 16a odst. 7).
Se zveřejňováním informací podle § 5 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb. souvisí nařízení vlády č. 364/1999 Sb., kterým se upravuje součinnost orgánů státní správy s obcemi při zajišťování povinností obcí podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.