Zprávy redaktorů

Obce a poskytování informací (12)

Břeň Jan 30.10.2015 00:00:00

Povinně zveřejňované informace podle § 5 odst. 2 a 3

Ustanovení § 5 odst. 2 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 106/1999 Sb.“), stanoví, že povinné subjekty (tedy i obce) jsou ve svém sídle povinny v úředních hodinách zpřístupnit

  • právní předpisy vydávané v rámci jejich působnosti,
  • seznamy hlavních dokumentů, zejména koncepční, strategické a programové povahy, které mohou být poskytnuty podle tohoto zákona včetně případných návrhů licenčních smluv podle § 14a,

a to tak, aby do nich mohl každý nahlédnout a pořídit si opis, výpis nebo kopii.

Právními předpisy vydávanými v rámci působnosti povinného subjektu se rozumí pouze takové právní předpisy, které vydal sám povinný subjekt. V případě obcí se tak bude konkrétně jednat o povinnost zpřístupnit ve svém sídle v úředních hodinách obecně závazné vyhlášky a nařízení obcí. Tato povinnost u obcí tak v zásadě splývá s povinností uvedenou v § 12 odst. 5 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), podle něhož „právní předpisy obce a jejich evidence musí být každému přístupny u obecního úřadu v obci, která je vydala“.

Seznamy hlavních dokumentů, zejména koncepční, strategické a programové povahy, které mohou být poskytnuty podle zákona č. 106/1999 Sb. včetně případných návrhů licenčních smluv podle § 14a, jež má povinný subjekt ve svém sídle v úředních hodinách zpřístupnit, zákon č. 106/1999 Sb. konkrétně nerozvádí. Nicméně za „hlavní dokument“ např. vyhláška č. 442/2006 Sb., kterou se stanoví struktura informací zveřejňovaných o povinném subjektu způsobem umožňujícím dálkový přístup, ve znění vyhlášky č. 416/2008 Sb., považuje rozpočet povinného subjektu. Za „hlavní dokument“ může povinný subjekt dále považovat některé dokumenty pořizované podle stavebního zákona (např. územní plán obce), program rozvoje obce ve smyslu § 84 odst. 2 písm. a) obecního zřízení, organizační řád obecního úřadu atd.

Na základě § 5 odst. 4 jsou povinné subjekty povinny zveřejňovat výše uvedené informace též způsobem umožňujícím dálkový přístup, přičemž v případě informací týkajících se právních předpisů, které vydal sám povinný subjekt, postačuje ke splnění této povinnosti uvedení odkazu na místo, kde jsou tyto informace již zveřejněny způsobem umožňujícím dálkový přístup, přičemž strukturu zveřejňovaných informací stanoví prováděcí právní předpis, kterým je vyhláška č. 442/2006 Sb.

Dále je vhodné upozornit na znění § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb., podle kterého „do 15 dnů od poskytnutí informací na žádost povinný subjekt tyto informace zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup. O informacích, poskytnutých v jiné než elektronické podobě, nebo mimořádně rozsáhlých elektronicky poskytnutých informacích postačí zveřejnit doprovodnou informaci vyjadřující jejich obsah“. Uvedené ustanovení tak stanoví všem povinným subjektům povinnost zveřejnit způsobem umožňujícím dálkový přístup všechny poskytnuté informace na žádost, což však v praxi zpravidla představuje zbytečnou administrativní zátěž pro povinný subjekt, neboť patrně málokdy bude jednou poskytnutá informace (zpravidla vysoce specifického charakteru) zajímat jiného žadatele o informace.

Podle § 5 odst. 5 zákona č. 106/1999 Sb. jsou povinné subjekty, které vedou a spravují registry, evidence, seznamy nebo rejstříky obsahující informace (které jsou na základě zvláštního zákona každému přístupné), tyto informace povinny zveřejňovat v přehledné formě způsobem umožňujícím i dálkový přístup.