Zprávy redaktorů

Hasičský záchranný sbor III.

Brázda Radek 30.10.2015 00:00:00

Operační a informační střediska, řídící důstojníci, tísňová linka

Ze zákona se na úrovni GŘ-HZS ČR a také na úrovni HZS krajů zřizují operační a informační střediska. Tato střediska slouží pro příjem tísňových volání na lince 150 a také 112 a samozřejmě zajišťují vysílání sil a prostředků jednotek požární ochrany ke zdolávání jednotlivých mimořádných událostí. Tato střediska pak poskytují zasahujícím jednotkám nezbytnou operační podporu, kterou rovněž zajišťují v rámci IZS i pro další zainteresované orgány a složky.

Pro zabezpečení rozhodování a řízení činnosti se u HZS zřizuje funkce řídícího důstojníka. Příslušník vykonávající službu krajského řídícího důstojníka zastupuje ředitele HZS kraje, příslušník vykonávající službu územního řídícího důstojníka pak zastupuje ředitele územního odboru HZS kraje. Tento důstojník je při plnění úkolů oprávněn uplatňovat pravomoci a povinnosti nadřízeného.

Řídící důstojník územního odboru musí správně nastavit řízení v taktické úrovni s vazbou na obce, aktivovat mechanismy pro zajištění akceschopnosti jednotek v území, případně aktivovat krizové štáby obcí s rozšířenou působnosti a samozřejmě spolupracovat s řídícím důstojníkem kraje při aktivaci strategického řízení v rámci celého kraje. Nu a především pak aktivovat příslušníky Sboru a Jednotek pro zvládání mimořádných situací, ale také pro zajištění úkolů v oblasti ochrany obyvatelstva. Při výkonu své činnosti pak spolupracuje i s řídícím důstojníkem generálního ředitelství HZS ČR.

Tísňová linka

Tísňovým voláním se rozumí bezplatná volba čísel, která jsou stanovena v číslovacím plánu a uvedena v telefonních seznamech a která je nutno pro záchranu lidských životů, zdraví nebo majetku zpřístupnit. K těmto číslům je garantován bezplatný a nepřetržitý přístup, bez použití mincí či karet. Poskytovatel veřejné telefonní služby je povinen svým uživatelům bezplatně umožnit přístup ke stanoveným číslům tísňového volání.

V České republice jsou pro tísňová volání vyhrazena tato telefonní čísla:

  • 150 Hasičský záchranný sbor ČR,
  • 155 Zdravotnická záchranná služba,
  • 158 Policie ČR.
  • 156 Obecní (městská) policie
  • 112 Jednotné evropské číslo tísňového volání

Přístup k těmto telefonním číslům je tedy zcela bezplatný z pevných telefonních linek, mobilních telefonů i z veřejných telefonních automatů.

Linky tísňového volání slouží k ohlášení situací, kdy dochází k reálnému ohrožení životů, zdraví, životního prostředí nebo majetku, a kdy je nutný okamžitý zásah složek integrovaného záchranného systému. Zneužití linek tísňového volání je trestné.

Centra tísňového volání

Tísňové hovory na jednotné evropské číslo tísňového volání jsou odbavovány na 14 telefonních centrech umístěných v sídlech hasičských záchranných sborů krajů. Technologie telefonních center tísňového volání 112 propojuje základní složky integrovaného záchranného systému. Telefonní centra tísňového volání 112 jsou v rámci České republiky navzájem hlasově a datově propojena a jsou vzájemně plně zastupitelná. V případě přetížení nebo výpadku na v jednom kraji jsou hovory automaticky přesměrovány na další telefonní centra tísňového volání 112, aniž by to volající poznal na rychlosti nebo kvalitě odbavení. Je zde tak garance, že se občan vždy dovolá.

Podrobnější informace o tísňové lince 112 naleznete na adrese http://www.hzscr.cz/clanek/linka-112-otazky-a-odpovedi.aspx.