Novela zákona o ochraně zemědělské půdy (ZPF)
Ferschmannová Vendula 08.10.2015 18:38:18
Novela zákona o ochraně zemědělské půdy (ZPF)
Novela zákona o ochraně ZPF má především řešit ochranu území obcí a měst před negativními účinky vodní a větrné eroze zemědělské půdy, neboť na území České republiky je ohroženo vodní erozí cca 50 % zemědělské půdy a větrnou erozí přibližně 10%.
- Hrozby pro území obcí a měst vyplývající z ohrožené zemědělské půdy erozí jsou následující:
- Velký předpoklad vzniku negativních účinků eroze v případě splnění podmínek (nevhodné hospodaření, vysoká intenzita deště atd.).
- Negativní účinky vodní eroze - zaplavení zastavěného území smyvem ornice a podorničí z výše položené zemědělské půdy (poškození majetku, zvýšené náklady na odstranění škod atd.), nárůst povodňového rizika a podpora eutrofizace povrchových vod vlivem uložení smyvu ornice a podorničí ve vodních tocích, nízká retence vody v krajině (negativní bilance zásob povrchových a podzemních vod).
- Negativní účinky větrné eroze - zanášení silničních příkopů a doprovodných vodohospodářských staveb (propustky, odvodňovací příkopy atd.) – opět nárůst rizika vzniku lokálních povodní, vyšší prašnost v okolí ohrožené zemědělské půdy (zdravotní rizika, znečišťování obecního, tak soukromého majetku ukládáním prachových částic atd.).
- Zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění zákona č. 41/2015 Sb. s účinností od 1. 4. 2015 vymezuje mimo jiné zákaz způsobovat ohrožení zemědělské půdy erozí překračováním přípustné míry jejího ohrožení (§ 3 odst. 1 písm. b)
- V souladu s ust. § 3c odst. 2 zákona způsob nápravy při erozním ohrožení volí původce závadného stavu podle prováděcího právního předpisu.
Praktické naplnění ustanovení v případě vodní eroze bude spočívat ve vzniku aplikace, kterou bude na základě objektivních informací o půdních a klimatických podmínkách lokality vyhodnocen aktuální způsob hospodaření na konkrétním pozemku náležejícím do zemědělského půdního fondu. V případě překročení přípustné míry ohrožení bude uložena sankce a zároveň bude uživatel povinen zvolit vhodný způsob hospodaření (soubor organizačních a agrotechnických protierozních opatření – volba struktury pěstovaných plodin, způsob přípravy půdy apod.), který bude ve svém důsledku zajišťovat minimalizaci vzniku erozních událostí.
V případě větrné eroze budou protierozní opatření stanovena na základě individuálního posouzení lokality.
- Vznik aplikace bude závislý na podpoře a shodě zainteresovaných subjektů – Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo zemědělství, Státní pozemkový úřad, obce a města, stavovské organizace atd.
POSUZOVÁNÍ NÁVRHU NOVÝCH ZASTAVITELNÝCH PLOCH V RÁMCI ÚZEMNĚ PLÁNOVACÍ ČINNOSTI NA ZEMĚDĚLSKÝCH PŮDÁCH ZAŘAZENÝCH DO I. A II. TŘÍDY OCHRANY
- Nově navrhované zastavitelné plochy na zemědělských půdách zařazených podle vyhlášky č. 48/2011 Sb., o stanovení tříd ochrany, do I. a II. třídy ochrany lze schválit v případech, kdy jiný veřejný zájem výrazně převažuje nad veřejným zájmem ochrany zemědělského půdního fondu (§ 4 odst. 3 zákona).
- Při posouzení dle bodu 1 musí být vycházeno z individuálních informací o dané lokalitě z pohledu možného dalšího postupu rozvoje. Jedná se především o vyhodnocení z pohledu zásad plošné ochrany zemědělského půdního fondu dle § 4 zákona, konkrétně musí být posouzena:
- Kvalita zemědělských půd ve správním obvodu obce (města) ve smyslu, zda je možné využití méně kvalitní půdy pro potřeby návrhu nové zastavitelné plochy.
- Platná územně plánovací dokumentace z hlediska disponibility zastavitelných ploch (v zastavěném území i mimo něj) pro shodný účel využití jako má nově navrhovaná zastavitelná plocha.
- Míra narušení organizace zemědělského půdního fondu, hydrologických a odtokových poměrů v území a sítě zemědělských účelových komunikací, dále zda je odnímána jen nejnutnější plocha zemědělského půdního fondu.
Předpoklady pro kladné projednání návrhu zastavitelné plochy na zemědělských půdách I. a II. třídy ochrany v rámci územně plánovací činnosti jsou následující:
- na území obce (města) se nenachází méně kvalitní půdy anebo se tyto půdy v území nachází, ale nelze je z objektivních důvodů využít (např. jde o chráněná území, strmé svahy apod.),
- v platné územně plánovací dokumentaci obce (města) nejsou další disponibilní zastavitelné plochy pro shodný účel využití,
- jsou dodrženy další zásady ochrany zemědělského půdního fondu, především návrhem plochy musí být dotčena jen nenutnější výměra zemědělské půdy, dále je potřeba co nejméně narušovat organizaci zemědělského půdního fondu, hydrologické a odtokové poměry v území a síť zemědělských účelových komunikací.