Zprávy redaktorů

Přenesená působnost obcí

SEDLÁČEK Jan 09.10.2015 00:25:53

Stát považuje za vhodné svěřit její bezprostřední výkon obcím, a proto je realizována nikoliv přímo státními orgány, nýbrž prostřednictvím obcí a jejich orgánů. Výkon přenesené působnosti je tedy povinností obce.

V předchozím článku jsme se zabývali rozdělení působností obce na působnost přenesenou a samostatnou. V tomto článků si podrobněji představíme působnost přenesenou, která je v podstatě výkonem státní správy.

Stát považuje za vhodné svěřit její bezprostřední výkon obcím, a proto je realizována nikoliv přímo státními orgány, nýbrž prostřednictvím obcí a jejich orgánů. Výkon přenesené působnosti je tedy povinností obce. Podle čl. 105 Ústavy lze výkon této správy svěřit pouze, stanoví-li tak zákon. Při výkonu přenesené působnosti se orgány obce řídí zákony a jinými právními předpisy, pokud jde o vydávání nařízení obce. V ostatních případech se řídí také usneseními vlády a směrnicemi ústředních správních úřadů. Tyto směrnice však nemohou ukládat orgánům obcí povinnosti.

Je nutné si uvědomit, že přenesená působnost je okruhem záležitostí, které vykonávají orgány obce jménem státu, nikoli jménem svým. Vztah státu obce v této věci je zajímavý, když si uvědomíme, že  za kvalitu výkonu této působnosti odpovídá též vůči veřejnosti stát, který ji orgánům obce svěřil. Proto také musí orgány obce při výkonu této „státní“ působnosti respektovat vůli toho, kdo jim ji svěřil. Při výkonu přenesené působnosti tedy orgány obce neformulují vůli obce, ale státu. Činí tak nikoli jménem obce, ale přirozeně jménem státu.

Proto též není možné, aby pravomoc k realizaci této působnosti uplatňovaly (až na výjimky) ty orgány obce, které jsou vytvářeny vůlí občanů formou voleb.

Přenesenou působnost obce vykonávají pro stát výhradně obecní úřad a tzv.zvláštní orgány. Jako výjimka přísluší radě obce nepatrná část přenesené působnosti, a to vydávání nařízení obce. V případě neexistence rady přechází tato pravomoc na zastupitelstvo obce. Za dodržení zvláštních zákonných podmínek a s výslovným souhlasem státu může starosta některou část přenesené působnosti svěřit k výkonu komisi rady. [1]

Obec při výkonu přenesené působnosti používá razítko s malým státním znakem a nápisem „Obecní úřad (případně Městský úřad či Úřad městyse). Pro účely výkonu samostatné působnosti by již použité razítko nemělo obsahovat ani slovo úřad ani symbol malého státního znaku.  V mnoha případech se tomu tak především u menších obcí neděje.

Stát pověřuje obce poměrně velkým rozsahem přenesené působnosti. V případě, že by obce nebyla schopna zajistit výkon této přenesené působnosti, má možnost uzavřít s jinou obcí dohodu o výkonu přenesené působnosti. Dohoda má podobu veřejnoprávní smlouvy. Veřejnoprávní smlouva vyžaduje souhlas nadřízeného orgánu veřejné správy, který je podmínkou pro výkon přenesené působnosti

Jak již bylo napsané v předchozím článku, hranice mezi samostatnou a přenesenou působností je často velmi problematická. Zvláště pro malé obce a jejich představitele je uvedené rozlišení značně problematické. V řadě případů nerozlišují případy, kdy jednají ve věci spadající do okruhu samostatné a kdy do okruhu přenesené působnosti.

 

[1] Volně dle http://spravni.juristic.cz/154292/clanek/spravni2.html