Rozpočtové provizorium
Gregorová Jiřina 27.10.2015 22:31:46
V průběhu rozpočtového procesu se můžeme setkat se situací, kdy před 1. lednem rozpočtového roku není schválen rozpočet. Nebude-li rozpočet schválen před 1. lednem rozpočtového roku, řídí se rozpočtové hospodaření územního samosprávného celku nebo svazku obcí v době do schválení rozpočtu pravidly rozpočtového provizoria.
V průběhu rozpočtového procesu se můžeme setkat se situací, kdy před 1. lednem rozpočtového roku není schválen rozpočet. Aby nedošlo k narušení plynulosti hospodaření nejen obce, ale i jimi zřízených příspěvkových organizací, popř. dalších subjektů závislých na jejich rozpočtu, řeší tuto situaci zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (dále jen zákon). Konkrétně je v §13 odst. 1 zákona uvedeno, že nebude-li rozpočet schválen před 1. lednem rozpočtového roku, řídí se rozpočtové hospodaření územního samosprávného celku nebo svazku obcí v době do schválení rozpočtu pravidly rozpočtového provizoria.
Pravidla rozpočtového provizoria stanoví zastupitelstvo obce svým usnesením nejpozději na svém posledním zasedání před daným rozpočtovým rokem. Pokud nebude schválen rozpočet a ani pravidla rozpočtového provizoria, dojde k porušení rozpočtové kázně. Pravidla rozpočtového provizoria není nutné vyvěšovat na úřední desce.
Forma ani konkrétní náležitosti rozpočtového provizoria nejsou zákonem upravena, proto se přijímaná pravidla mohou od sebe lišit jak ve formě tak i obsahu. Podoba rozpočtového provizoria a stanovená pravidla jsou plně v kompetenci zastupitelstva. Dodržena musí být pouze zásada zajištění plynulosti hospodaření. Výhodné je sestavit pravidla tak aby nezpůsobovala náročné administrativní sledování a nezpůsobovala riziko překročení.
Níže jsou uvedeny příklady stanovených pravidel rozpočtového provizoria:
-
čerpání výdajů do výše jedné dvanáctiny celkové roční částky v každém měsíci období rozpočtového provizoria podle rozpočtu minulého roku (tento postup přebírají některá obecní zastupitelstva z pravidel státního rozpočtu)
-
uvolnění prostředků na pravidelně se opakující výdaje a sjednané závazky
-
výdaje na zabezpečení chodu obce, než bude schválen rozpočet
-
uvolnění prostředků na příspěvky zřízeným nebo založeným organizacím pro zajištění jejich chodu
-
plnění na základě uzavřených smluvních vztahů vzniklých v minulých letech (splátky úvěrů atd.),
-
úhrady dodavatelských faktur
-
splnění povinností z pracovněprávních vztahů (výplata mezd, odvody sociálního a zdravotního pojištění, daní)
-
splnění povinností vyplývajících z právních předpisů – např. vratky dotací v rámci finančního vypořádání
-
výdaje na řešení výjimečných havarijních a krizových situací
-
financování rozjetých investičních akcí, jejichž zastavení by znamenalo pro obec další zvýšené náklady (nové investiční akce se v době rozpočtového provizoria se nezačínají)
-
čerpání výdajů u akcí, které jsou financovány z dotačních titulů v souladu s harmonogramem programu, případně s finančním plánem
Rozpočtové příjmy a výdaje uskutečněné v době rozpočtového provizoria se stávají příjmy a výdaji rozpočtu po jeho schválení (§13 odst. 3 zákona).
Pokud obec nehospodaří alespoň podle pravidel rozpočtového provizoria, jde o správní delikt, za který může být obci uložena pokuta až do výše jednoho milionu Kč.