Zprávy redaktorů

Tvorba a schvalování rozpočtu

Gregorová Jiřina 27.10.2015 22:56:32

Samotný proces vedoucí ke schválení rozpočtu lze rozdělit do několika etap. Přesný postup vytváření a schvalování rozpočtu není v zákoně definován, proto se úkony v jednotlivých etapách mohou u obcí lišit.

Samotný proces vedoucí ke schválení rozpočtu lze rozdělit do několika etap. Přesný postup vytváření a schvalování rozpočtu není v zákoně definován, proto se úkony v jednotlivých etapách mohou u obcí lišit.

 

  • Vypracování a projednání návrhu rozpočtu.

Návrh rozpočtu v malých obcích sestavuje zpravidla starosta obce ve spolupráci s účetní. Větší obce přenechávají tuto činnost výkonnému orgánu obce (nejčastěji finanční odbor). Při sestavování návrhu se vychází jednak z rozpočtového výhledu, nejčastěji se ale přihlíží ke skutečnému hospodaření obce v minulých letech. V návrhu rozpočtu musí být uvedeny závazné ukazatele, jimiž se musí povinně řídit obce, právnické osoby zřízené nebo založené v působnosti obce, i další osoby, které mají být příjemci dotací nebo příspěvků z rozpočtu. Proto by se před samotným sestavováním návrhu nemělo zapomenout na projednání výše těchto finančních vztahů (závazných ukazatelů) s vedením subjektů, a to většinou na základě analýzy jejich hospodaření v minulých letech. Příkladem je projednání výše příspěvku na provoz školy s jejím ředitelem.

Návrh rozpočtu musí také obsahovat vztahy ke státnímu rozpočtu a jiným rozpočtům. Na jejich schválení se ale při tvorbě rozpočtu obce čekat nemusí. Po schválení finančních vztahů, týkajících se obce, však musí zastupitelstvo změnit obecní rozpočet povinným rozpočtovým opatřením. Jde například o schválení dotace pro obec poskytnutou krajem či příspěvek na výkon státní správy.

V případě, že se územní samosprávný celek podílí na realizaci programu nebo projektu spolufinancovaného z rozpočtu Evropské unie, musí jeho rozpočet na příslušný kalendářní rok obsahovat stanovený objem finančních prostředků účelově určených na spolufinancování programu nebo projektu Evropské unie.1

Připravený návrh rozpočtu je následně projednán orgány územně samosprávného celku (finančním výborem zastupitelstva obce, radou obce). Jejich případné pozměňovací návrhy se zapracují do rozpočtu a opět se předloží k projednání. Konečná podoba návrhu rozpočtu se po zveřejnění předloží ke schválení zastupitelstvu obce.

 

  • Zveřejnění rozpočtu

Před samotným projednáním návrhu rozpočtu na zasedání zastupitelstva obce se v souladu s § 11 odst. 3 zákona musí návrh rozpočtu zveřejnit po dobu nejméně 15 dnů přede dnem jeho projednávání na zasedání zastupitelstva obce na své úřední desce (lze zveřejnit v užším rozsahu v nejvyšším třídění rozpočtové skladby - na paragrafy) a způsobem umožňujícím dálkový přístup (zveřejňuje se úplné znění návrhu rozpočtu). Připomínky k návrhu rozpočtu mohou občané příslušné obce uplatnit buď písemně ve lhůtě stanovené při jeho zveřejnění, nebo ústně při jeho projednávání na zasedání zastupitelstva.

 

  • Schválení rozpočtu

Jediným orgánem, kterému je podle § 84 odst. 2 písm. b) Zákona o obcích, vyhrazeno schvalování rozpočtu obce je zastupitelstvo obce. Je-li návrh rozpočtu připraven, řádně vyvěšen, projedná se rozpočet, včetně veškerých připomínek k návrhu, na nejbližším zasedání zastupitelstva obce. Rozpočet obce je schválen, pokud pro návrh hlasovala nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva obce.

 

  • Rozpis rozpočtu

Zákon neuvádí, v jakém podrobném členění rozpočtové skladby má být rozpočet schválen. Pouze v § 14 zákona stanoví, že musí vyjadřovat závazné ukazatele. Po schválení rozpočtu musí obec neprodleně provést rozpis rozpočtu včetně sdělení závazných ukazatelů rozpočtu těm subjektům, které jsou povinny se jimi řídit. Při rozpisu rozpočtu se rozpočet člení podle podrobné rozpočtové skladby. Ta je upravena vyhláškou Ministerstva vnitra č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, ve znění pozdějších změn. Rozpis rozpočtu již není nutné žádným orgánem obce schvalovat, jedná se pouze o administrativní úkon.

 

Zpracování a schválení rozpočtu v rozporu z § 11 odst. 2 a § 12 odst. 1 zákona, dále nezveřejnění návrhu rozpočtu způsoby uvedenými v § 11 odst. 3 zákona včetně nedodržení lhůty vyvěšení, neprovedení rozpisu schváleného rozpočtu a nesdělení výše schválených závazných ukazatelů příslušným subjektům v souladu s § 14 zákona se posuzuje jako správní delikt, za který hrozí obci pokuta až do výše 1 milion korun.

 

 

 

 

 

 

1 § 11 odst. 2 Zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtovových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon)