Zprávy redaktorů

Změny rozpočtu

Gregorová Jiřina 27.10.2015 22:59:06

Každá obec musí hospodařit v souladu se svým schváleným rozpočtem. Povinně také vykonává kontrolu svého hospodaření a kontrolu hospodaření jím zřízených nebo založených právnických osob.

Každá obec musí hospodařit v souladu se svým schváleným rozpočtem. Povinně také vykonává kontrolu svého hospodaření (v souladu se zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole) a kontrolu hospodaření jím zřízených nebo založených právnických osob.1

 

Protože hospodaření obce je živý proces, nelze schválený rozpočet obce chápat jako uzavřený nástroj tohoto hospodaření. V průběhu rozpočtového roku mohou nastat situace, které vyžadují změnu příjmových nebo výdajových složek rozpočtu. Zákon s těmito změnami rozpočtu počítá. Jsou povoleny v § 16 zákona. V některých případech jsou tyto změny nařízeny provádět povinně, a to jde-li

  • o změny ve finančních vztazích k jinému rozpočtu,

  • o změny závazných ukazatelů vůči jiným osobám nebo

  • hrozí-li nebezpečí vzniku rozpočtového schodku.

 

Rozpočet může být po jeho schválení změněn z důvodu

  • organizační změny (změny v organizaci hospodářství financovaného rozpočtem)

  • metodické změny (změny právních předpisů ovlivňujících výši rozpočtovaných příjmů nebo výdajů) nebo

  • věcné změny (změny objektivně působících skutečností ovlivňujících plnění rozpočtu příjmů či výdajů).

Změna rozpočtu se provádí rozpočtovým opatřením. Rozpočtovým opatřením je dle zákona

  • přesun rozpočtových prostředků, při němž se jednotlivé příjmy nebo výdaje navzájem ovlivňují, aniž by se změnil jejich celkový objem nebo schválený rozdíl celkových příjmů a výdajů,

  • použití nových, rozpočtem nepředvídaných příjmů k úhradě nových, rozpočtem nezajištěných výdajů, čímž se zvýší celkový objem rozpočtu,

  • vázání rozpočtových výdajů, jestliže je jejich krytí ohroženo neplněním rozpočtových příjmů; tímto opatřením se objem rozpočtu snižuje.

Rozpočtové opatření se provádí před provedením rozpočtově nezajištěného výdaje. Po provedení rozpočtově nezajištěného výdaje lze rozpočtové opatření provést pouze

  • při živelní pohromě nebo havárii ohrožující životy a majetek,

  • při plnění peněžní povinnosti uložené pravomocným rozhodnutím,

  • při obdržení dotace před koncem kalendářního roku nebo

  • pokud se jedná o finančních prostředky podle § 28 odst. 12 (rozpočet zřizovatele zprostředkovává vztah příspěvkové organizace ke státnímu rozpočtu, k rozpočtu Regionální rady regionu soudržnosti a k Národnímu fondu; jde-li o příspěvkovou organizaci zřízenou obcí, též k rozpočtu kraje).

Rozpočtová opatření se povinně evidují podle časové posloupnosti od začátku rozpočtového roku.

Změny závazných ukazatelů je nutné vždy písemně oznámit i subjektu, kterého se týkají a který je povinen se jimi řídit.

Projednávat a schvalovat rozpočtová opatření je v kompetenci zastupitelstva obce. V souladu s ustanovením § 102 Zákona č. 128/2000, o obcích lze tuto pravomoc, v rozsahu stanoveném zastupitelstvem obce, přenechat radě. V malých obcích, kde se rada nevolí, vykonává pravomoci rady starosta obce. Zastupitelstvo pak tato rozpočtová opatření bere na vědomí vždy na nejbližším zasedání zastupitelstva.

Zastupitelstvo obce musí ale nejprve zplnomocnit radu, případně starostu obce, k provádění rozpočtových opatření, která nebudou zásadně měnit strukturu závazných ukazatelů, a to usnesením zastupitelstva. Pokud zastupitelstvo obce trvá na schvalování každého rozpočtového opatření, musí termíny svých zasedání přizpůsobit potřebám schvalování úprav rozpočtu.

Změny závazných ukazatelů rozpočtovým opatřením je nutné vždy písemně oznámit i subjektů, kterého se týkají. Ten je povinen se jimi řídit.

Zveřejňování návrhu rozpočtového opatření před zasedáním zastupitelstva zákon neukládá.

 

 

 

 

1 § 15 Zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtovových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon)