Zprávy redaktorů

Rozpočtová skladba

Gregorová Jiřina 27.10.2015 23:00:30

V souladu s rozpočtovou zásadou úplnosti a jednotnosti je v celé rozpočtové soustavě zavedeno jednotné členění všech příjmů a výdajů podle různých hledisek do stanovené klasifikace. Tato klasifikace se nazývá rozpočtová skladba.

 

V souladu s rozpočtovou zásadou úplnosti a jednotnosti je v celé rozpočtové soustavě zavedeno jednotné členění všech příjmů a výdajů podle různých hledisek do stanovené klasifikace. Tato klasifikace se nazývá rozpočtová skladba. Rozpočtová skladba je platná a jednotná pro celou rozpočtovou soustavu, vztahuje se tedy na všechny její složky včetně územních rozpočtů. Na třídění příjmů a výdajů rozpočtu podle rozpočtové skladby odkazuje § 12 Zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon). Rozpočtovou skladbu stanovuje Ministerstvo financí Vyhláškou č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě (dále jen vyhláška). Jednotné používání rozpočtové skladby na všech stupních rozpočtů je výhodné pro jednodušší orientaci, lepší přehlednost a umožňuje vzájemné porovnávání.

 

Rozpočtová skladba obsahuje tato třídění příjmů a výdajů:

a) odpovědnostní (třídění příjmů a výdajů z hlediska odpovědnostního na kapitoly),

b) druhové (třídění příjmů a výdajů z hlediska druhového na položky),

c) odvětvové (třídění příjmů a výdajů z hlediska odvětvového na paragrafy),

d) konsolidační (třídění příjmů a výdajů z hlediska konsolidačního na záznamové jednotky),

e) zdrojové (třídění příjmů a výdajů z hlediska jejich zdroje),

f) doplňkové (třídění výdajů z hlediska jejich příslušnosti ke zvlášť sledovaným celkům, není určeno pro obce),

g) programové (třídění výdajů z hlediska jejich příslušnosti k programům podle § 12 a 13 rozpočtových pravidel),

h) účelové (třídění výdajů z hlediska účelu rozpočtového přesunu),

i) strukturní (třídění příjmů a výdajů z hlediska jejich věcné podstaty),

j) transferové (třídění příjmů a výdajů z hlediska účelů transferů na účelové znaky).

 

Zdrojové třídění sestává z třídění podkladového (třídění příjmů a výdajů z hlediska podkladu pro změnu rozpočtu na podkladové jednotky, není určeno pro obce), prostorového (třídění příjmů a výdajů z hlediska jejich prostorového původu na prostorové jednotky) a nástrojového (třídění příjmů a výdajů z hlediska nástrojového na nástroje).

 

Druhové třídění dělí veškeré finanční operace na položky těchto tříd:

Třída 1 - daňové příjmy

Třída 2 - nedaňové příjmy

Třída 3 - kapitálové příjmy

Třída 4 - přijaté transfery

Třída 5 - běžné výdaje

Třída 6 - kapitálové výdaje

Třída 8 - financování.

 

Příjmy a výdaje zařazujeme dle odvětvového třídění na paragrafy těchto skupin:

  1. Zemědělství, lesní hospodářství a rybářství,

  2. Průmyslová a ostatní odvětví hospodářství,

  3. Služby pro obyvatelstvo,

  4. Sociální věci a politika zaměstnanosti,

  5. Bezpečnost státu a právní ochrana,

  6. Všeobecná veřejná správa a služby.

 

Při třídění příjmů a výdajů z hlediska účelů transferů se příjmy a výdaje člení na účelové znaky. Účelovými znaky jsou jednotlivé transfery, které uvolňují ústřední orgány státní správy, státní fondy, Národní fond a regionální rady. Čísla účelových znaků jsou pětimístná. První dvě místa označují kapitolu, Národní fond nebo státní fond, z jejichž rozpočtu se transfer poskytuje, a poslední tři místa kód dotačního titulu. Číselník účelových znaků lze najít na stránkách Ministerstva financí.

Podrobnější členění rozpočtové skladby a obsahové vymezení jednotlivých položek a paragrafů je uvedeno v příloze vyhlášky.

Veškeré údaje o hospodaření obce, o schváleném i upraveném rozpočtu na příslušný rok a o skutečných příjmech a výdajích v členění podle vybraných třídění rozpočtové skladby lze zjistit z Výkazu pro hodnocení plnění rozpočtu územně samosprávného celku FIN 2-12.