Inventarizace – 1. část
Gregorová Jiřina 31.10.2015 23:10:48
Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon), jeho § 8 odst. 4 mimo jiné ukládá účetní jednotce povinnost vést své účetnictví tak, aby bylo průkazné. Účetnictví je průkazné, pokud jsou všechny účetní záznamy průkazné (§ 33a) a účetní jednotka provedla inventarizaci.
Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon), jeho § 8 odst. 4 mimo jiné ukládá účetní jednotce povinnost vést své účetnictví tak, aby bylo průkazné. Účetnictví je průkazné, pokud jsou všechny účetní záznamy průkazné (§ 33a) a účetní jednotka provedla inventarizaci.
Problematikou inventarizace se zabývá zákon o účetnictví, konkrétně jeho pátá část (§ 29 - § 30). Požadavky na organizační zajištění a způsob provedení inventarizace majetku a závazků, včetně bližších podmínek inventarizace jiných aktiv a jiných pasiv stanoví prováděcí vyhláška zákona o účetnictví, Vyhláška č. 270/2010 Sb., o inventarizaci majetku a závazků.
Účetní jednotky inventarizací zjišťují skutečný stav veškerého majetku a závazků a ověřují, zda zjištěný stav odpovídá stavu majetku a závazků v účetnictví a zda nejsou dány důvody pro účtování o položkách podle § 25 odst. 3. Inventarizaci účetní jednotky provádějí k okamžiku, ke kterému sestavují účetní závěrku jako řádnou nebo mimořádnou (tzv. periodická inventarizace). Lze případně sestavit i tzv. průběžnou inventarizaci (upravuje § 29 odst. 2 zákona).
Účetní jednotky jsou povinny prokázat provedení inventarizace u veškerého majetku a závazků po dobu 5 let po jejím provedení.
Samotné zjištění skutečného stavu majetku a závazků se nazývá inventura. Je součástí inventarizace - procesu, při kterém se mimo jiné porovnávají skutečné stavy se stavem účetním, vypracovávají se potřebné dokumenty, zjišťují inventarizační rozdíly a příčina jejich vzniku, podávají návrhy na vypořádání těchto rozdílů.
Inventuru dělíme na:
-
fyzickou inventuru u majetku, u kterého lze vizuálně zjistit jeho existenci. Skutečný stav majetku lze zjišťovat počítáním, měřením, vážením a dalšími obdobnými způsoby, případně se mohou využívat účetní záznamy, které prokazují jeho existenci;
-
dokladovou inventuru u závazků a majetku, u kterého nelze vizuálně zjistit jeho existenci, a to včetně jiných aktiv, jiných pasiv a skutečností účtovaných v knize podrozvahových účtů.
Účetní jednotky při inventarizaci postupují tak, že provádějí jednu nebo více inventur a ověřují, zda zjištěný skutečný stav odpovídá stavu v účetnictví.
Při periodické inventarizaci mohou účetní jednotky při zjišťování skutečného stavu stanovit den, ke kterému skutečný stav zjišťují a který předchází rozvahovému dni, a mohou dokončit zjišťování skutečného stavu podle účetních záznamů, které prokazují přírůstky a úbytky majetku a závazků, které nastaly mezi tímto dnem a rozvahovým dnem.
Při periodické inventarizaci lze zahájit inventuru nejdříve čtyři měsíce před rozvahovým dnem a ukončit nejpozději dva měsíce po rozvahovém dni.