Zprávy redaktorů

Inventarizace - 2. část

Gregorová Jiřina 31.10.2015 23:11:37

Jak již bylo řečeno, inventarizace je soubor činností, jejíž výsledkem je porovnání stavu majetku a závazků zachycených v účetnictví se skutečností. Tento proces můžeme rozdělit do několika etap.

Jak již bylo řečeno, inventarizace je soubor činností, jejíž výsledkem je porovnání stavu majetku a závazků zachycených v účetnictví se skutečností. Tento proces můžeme rozdělit do několika etap.

  • Vyhotovení plánu inventur nejpozději do data zahájení první inventury. Plán obsahuje předpokládaný okamžik zahájení a ukončení jednotlivých inventur, okamžik, ke kterému se zjišťují skutečné stavy, vznik, zahájení a ukončení inventarizačních komisí, seznamy inventurních soupisů a dodatečných inventurních soupisů, popis postupu při rozdílové inventuře. Pokud jsou některé činnosti prováděné při inventarizaci zajišťovány prostřednictvím třetích osob, měl by plán inventur obsahovat popis zajištění koordinace mezi účetní jednotkou a třetí osobou, především při inventurách.

  • Zřízení inventarizační komise, případně ústřední inventarizační komise, zajišťující provedení jednotlivých inventur a to nejpozději před okamžikem zahájení inventury. Komise musí být minimálně dvojčlenná. Je-li zřízena ústřední inventarizační komise, řídí a kontroluje činnosti inventarizačních komisí a sestavuje inventarizační zprávu. Členové inventarizační komise stvrzují podpisem, že byli seznámeni se svými právy a povinnostmi, případně proškoleni. Účetní jednotka dále určuje další osoby, v jejichž přímé odpovědnosti se majetek podléhající inventarizaci nachází, a budou s komisí spolupracovat.

  • Zjišťování skutečného stavu majetku a závazků v případě hmotného majetku prostřednictvím fyzické inventury (počítání, měření, vážení), v případě nehmotného majetku, závazků a pohledávek, u které nelze vizuálně zjistit jejich fyzickou existenci, prostřednictvím dokladové inventury. Zjišťování se prování pomocí účetních dokladů, bankovních a úvěrových výpisů, výplatních listin, písemně uzavřených smluv, vzájemně písemně odsouhlasených listin dlužníků a věřitelů, daňových přiznání a dalších různých písemností.

  • Vyhotovení inventurních soupisů inventarizační komisí. Jde o průkazné účetní záznamy. Tyto seznamy skutečně zjištěného majetku a závazků musí v souladu s § 30 Zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví (dále jen zákon) obsahovat:

- jednoznačnou identifikaci majetku

- podpisový záznam osoby odpovědné za zjištění skutečností

- podpisový záznam osoby odpovědné za provedení inventury

- způsob zjišťování skutečných stavů (dokladová či fyzická inventura)

- ocenění majetku a závazků při periodické inventarizaci k rozvahovému dni nebo i k rozhodnému dni, je-li účetní jednotkou stanovený

- okamžik, ke kterému se sestavuje účetní závěrka (případně rozhodný den)

- okamžik zahájení a okamžik ukončení inventury.

Při průběžné inventarizaci mohou být inventurní soupisy nahrazeny průkazným účetním záznamem o provedení fyzické inventury a o vyúčtování inventarizačních rozdílů.

Ustanovení týkající se inventarizace majetku a závazků se použijí i pro inventarizaci jiných aktiv a jiných pasiv, včetně skutečností účtovaných v knize podrozvahových účtů.

Vyhláška č. 270/2010 Sb., o inventarizaci majetku a závazků dále stanoví, že inventurní soupisy musí mimo jiné obsahovat:

- identifikační číslo účetní jednotky

- uvedení číselného a slovního značení v rozsahu účtové skupiny, seskupení inventarizačních položek, nebo jednotlivé inventarizační položky podle směrné účtové osnovy

- seznam příloh

- jména osob inventarizační komise

- způsob stanovení ocenění inventarizačních rozdílů

- uvedení okamžiku připojení podpisového záznamu.