Zprávy redaktorů

Inventarizace - 3. část

Gregorová Jiřina 31.10.2015 23:13:50

Další etapou procesu inventarizace je vymezení inventarizačních rozdílů, vyhotovení inventarizační zprávy a vyhotovení vnitřního předpisu.

  • Vymezení inventarizačních rozdílů je další etapou procesu inventarizace.

V případě zjištění inventarizačních rozdílů zajistí inventarizační komise vyčíslení těchto rozdílů mezi skutečným a účetním stavem.

Inventarizačními rozdíly se rozumí rozdíly mezi skutečným stavem a stavem v účetnictví, které nelze prokázat způsobem stanoveným zákonem, kdy

a) skutečný stav je nižší než stav v účetnictví a rozdíl se označuje jako manko, popřípadě schodek u peněžních hotovostí a cenin, nebo

b) skutečný stav je vyšší než stav v účetnictví a rozdíl se označuje jako přebytek.

V této fázi inventarizace by mělo dojít k objasnění příčin rozdílů (např. z důvodu špatného účtování popř. nebylo účtováno vůbec nebo došlo k odcizení či přirozenému úbytku). Na základě zjištěných příčin a vyjádření odpovědných osob lze učinit rozhodnutí o vypořádání rozdílů a následné zaúčtování do účetního období, za které se inventarizací ověřuje stav majetku a závazků.

  • Vyhotovení inventarizační zprávy. Na konci procesu je vyhotoven závěrečný dokument, který rekapituluje jednotlivé významné skutečnosti zjištěné v rámci prováděných činností inventarizace i celý průběh procesu. Jde o shrnutí všech podstatných skutečností o všech provedených inventurách, včetně seznamu všech inventurních soupisů, dodatečných inventurních soupisů, inventurních zápisů a inventurních závěrů a informace o všech inventarizačních rozdílech a zúčtovatelných rozdílech.

  • Vyhotovení vnitřního předpisu, nebo-li směrnici o inventarizaci, kde si účetní jednotka vymezí technické a organizační záležitosti k procesu inventarizace (pravidla jmenování inventarizačních komisí, formy dokumentace, pravidla stanovení harmonogramu…). Tento předpis musí respektovat povinnosti stanovené v zákoně o účetnictví, může však stanovit další povinnosti nad rámec zákona. Dokument není platný pouze pro konkrétní rok, za který se inventarizace provádí, má platnost i v dalších letech, pokud není dodatkem změněn či nahrazen novým předpisem.

Mimo požadavků, vyplývajících z právních dokumentů a vnitřních dokladů týkajících se procesu inventarizace, si může účetní jednotka vymezit i další výstupy tohoto procesu. Většinou se jedná o návrhy na vyřazení majetku, změny jeho umístění v evidenci či změny využívání, dále návrhy na opravy, údržby nebo aktualizace příslušného majetku a návrhy upravující ochranu majetku.

Inventarizace je stěžejní činností účetní závěrky, bez ní nelze považovat účetní závěrku za průkaznou. Výsledky inventarizace jsou povinně předkládány k hlavním dokumentům potřebným v procesu schvalování účetní závěrky. Závěrečná zpráva o inventarizaci je zveřejňována jako součást závěrečného účtu obce. Účetní jednotky jsou povinny prokázat provedení inventarizace u veškerého majetku a závazků po dobu 5 let po jejím provedení.