Registr smluv a obce
Břeň Jan 04.11.2015 20:35:24
Návrh zákona o registru smluv.
Do tzv. protikorupčních opatření náleží mj. několik zákonů, které mají přispět v boji proti korupci. Některé zákony již byly přijaty (např. zrušení anonymních akcií), jiné jsou ve fázi schvalování (či se teprve připravují jejich návrhy). Jedním z návrhů, který je zatím v neukončeném legislativním procesu, je návrhu zákona o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv.
Návrh zákona o registru smluv
V době psaní příspěvku je návrh zákona o registru smluv v pokročilém stádiu legislativního procesu, kdy Senát návrh zákona vrátil Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy. O tomto návrhu tedy bude ještě hlasovat Poslanecká sněmovna, a to ve znění schváleném Senátem; jestliže však Poslanecká sněmovna neschválí návrh zákona ve znění schváleném Senátem, hlasuje znovu o návrhu zákona ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu. Výsledná podoba navrhovaného zákona o registru smluv je tedy v současné době velmi nejistá.
Dosavadní podoba návrhu zákona schválená Poslaneckou sněmovnou (sněmovní tisk 42)
Podle návrhu zákona o registru smluv se prostřednictvím registru smluv povinně uveřejňuje soukromoprávní smlouva, jakož i smlouva o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci, jejíž stranou je např. územní samosprávný celek (obec nebo kraj), včetně městské části nebo městského obvodu územně členěného statutárního města nebo městské části hlavního města Prahy; dobrovolný svazek obcí; příspěvková organizace územního samosprávného celku; ústav založený územním samosprávným celkem; obecně prospěšná společnost založená územním samosprávným celkem, či právnická osoba, v níž má územní samosprávný celek sám nebo s jinými územními samosprávnými celky většinovou majetkovou účast, a to i prostřednictvím jiné právnické osoby.
Prostřednictvím registru smluv se neuveřejňují např. informace, které nelze poskytnout při postupu podle předpisů upravujících svobodný přístup k informacím. Povinnost uveřejnit prostřednictvím registru smluv se nevztahuje např. na smlouvu, jestliže výše hodnoty jejího předmětu je 50 000 Kč bez daně z přidané hodnoty nebo nižší, a dále na smlouvu, jejíž alespoň jednou smluvní stranou je obec, která nevykonává rozšířenou působnost, příspěvková organizace touto obcí zřízená nebo právnická osoba, v níž má taková obec sama nebo s jinými takovými obcemi většinovou účast.
Smlouva, na niž se vztahuje povinnost uveřejnění prostřednictvím registru smluv, nabývá účinnosti nejdříve dnem uveřejnění.
Předpokládané datum nabytí účinnosti tohoto zákona je 1. červenec 2016. Výjimku představuje ustanovení upravující následky uveřejnění smlouvy v registru smluv a další výjimka se týká ustanovení o zrušení smlouvy (zmíněná ustanovení by měla nabýt účinnosti až dnem 1. července 2017).
Podoba návrhu zákona schválená Senátem (senátní tisk 126)
Senát velmi výrazně zasáhl do návrhu zákona o registru smluv, neboť v zásadě zrušil samu podstatu zákona, tj. princip „nezveřejněná smlouva v registru smluv neplatí“; uvedený princip nahradil institutem kontroly dodržování povinností podle tohoto zákona (kontrolu by měl provádět Úřad pro ochranu hospodářské soutěže) a s tím spojenými nově zavedenými peněžními sankcemi (pokuty).
Vedle výše uvedené zásadní změny Senát dále vyjmul z povinnosti zveřejnit takové smlouvy, při jejichž plnění žádná ze smluvních stran nepoužije „finanční prostředky z veřejných rozpočtů“, což ve skutečnosti např. znamená, že veřejně vlastněná obchodní společnost bude moci v budoucnu rozlišovat – pro účely zákona o registru smluv – v rámci svého hospodaření dva „druhy“ peněz – „dotační“ a dále všechny ostatní.