Jak se domoci ztráty radosti při narušení dovolené?
Prudíková Dana 29.11.2015 00:00:00
Mgr. et Mgr. Dana Prudíková, Ph.D.
Smlouva o zájezdu jako nový název pro cestovní smlouvu reflektuje stav, že se jedná o předem připravený soubor služeb, tedy sjednává se nejenom doprava, ale současně s tím také ubytování.
Ačkoliv pro většinu smluv v občanském zákoníku je charakteristická dispozitivnost, tedy že si lze smluvní ujednání upravit dle přání a požadavků stran oproti znění zákona, úprava tohoto typu smlouvy je jednostranně kogentní, tzn. nelze se od ní odchýlit v neprospěch zákazníka, jinak by takové ustanovení bylo neplatné. Jinými slovy smlouvou o zájezdu nelze krátit práva zákazníka, která mu poskytuje zákon.
Pořadatelem zájezdu nejsou pouze cestovní kanceláře, ale každý, kdo nabízí zájezd veřejnosti nebo skupině osob podnikatelským způsobem. Tzn. zákazník bude mít stejná práva, jako by jednal s cestovní kanceláří, která má potřebnou koncesi. Pořadatel zájezdu musí ještě před uzavřením smlouvy informovat zákazníka o všech vízových, pasových a zdravotních požadavcích zájezdu a lhůtách pro jejich vyřízení, protože i ty můžou mít vliv na jeho rozhodování, nejpozději 7 dní před zahájením zájezdu pak pořadatel musí doručit zákazníkovi další podrobné informace k zájezdu.
Novinkou je, že smlouva o zájezdu nemusí mít písemnou formu. Plně postačí, když písemnou formu bude mít potvrzení o zájezdu, které pořadatel vydá zákazníkovi při uzavření smlouvy či bezprostředně poté. Spolu s potvrzením o zájezdu musí pořadatel vydat zákazníkovi doklad o svém pojištění.
Oproti dohodnuté ceně zájezdu může pořadatel jednostranně zvýšit jeho cenu pouze, je-li to ve smlouvě dojednáno, a pokud se do jedenadvacátého dne před sjednaným okamžikem zahájení zájezdu zvýší cena za dopravu včetně cen pohonných hmot, nebo platby spojené s dopravou, jako jsou letištní, přístavní či jiné poplatky zahrnuté v ceně zájezdu, nebo směnný kurs české koruny použitý pro stanovení ceny zájezdu v průměru o více než 10%. Zákazník může před zahájením zájezdu odstoupit od smlouvy vždy, zato pořadatel jen, když bude zájezd zrušený nebo zákazník poruší svou povinnost (například zaplatí jen zálohu při rezervaci, ale už nedoplatí zbytek ceny).
Podle smlouvy o zájezdu se mění rovněž některá práva vztahující se k reklamacím a náhradě škody. Zkracuje se lhůta pro vytknutí vad zájezdu zákazníkem, a to nejdéle na jeden měsíc od jeho skončení. Oproti předchozí právní úpravě se naopak pro zákazníka velmi rozšiřuje pomoc v nesnázích. Zatímco dříve musela cestovní kancelář poskytnout pomoc v nesnázích, pokud byla škoda způsobena třetí osobou, která není spojena s poskytováním zájezdu, nebo neodvratitelnou událostí, které nemohlo být zabráněno, nový občanský zákoník počítá s tím, že pořadatel poskytne pomoc neprodleně, pokud se zákazník ocitne po zahájení zájezdu v nesnázích.
Jednou z vůbec nejdiskutovanějších novinek, která se do českého právního řádu dostala skrze judikaturu Evropského soudního dvora, je újma z narušení dovolené. Novinka rovněž známá jako náhrada za ztrátu radosti z dovolené zaručuje zákazníkovi nahradit vedle škody na majetku také nehmotnou (osobnostní) újmu za narušení dovolené při porušení povinnosti pořadatelem, za kterou odpovídá. Pořadatel tedy neručí za skutečnosti, které nemohl ovlivnit, jako je trvalý déšť, či neposlušné děti, pokud se k tomu dobrovolně smluvně nezavázal. K tomu, aby právo na takovou újmu vůbec vzniklo, musí porušení povinnosti dosahovat vysoké intenzity, jakou může být například zmaření zájezdu nebo jeho podstatné zkrácení. Peněžitou satisfakci lze nárokovat po pořadateli třeba v případě, že oproti slibované idylce na pláži se ubytování nachází v průmyslové zóně vedle dálnice. Výše náhrady bude záležet jednak na rozsahu a intenzitě porušení povinnosti ze strany pořadatele zájezdu a na dopadech do osobní sféry účastníka. Vodítkem pro rozhodování sporů z toho plynoucích před českými soudy mohou být například tzv. frankfurtské tabulky, které se používají pro výpočet slevy ze zájezdu soudy v sousedním Německu.